لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۴

نمایند‌گان چندین کشور در تاشکند٬ وضعیت افغانستان را مورد بررسی قرار دادند


تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

تاشکند، پایتخت ازبکستان روز سه‌شنبه میزبان نمایندگان ویژۀ چند کشور منطقه در امور افغانستان بود.

وزارت خارجۀ ازبکستان صبح روز سه‌شنبه در خبرنامه‌ای اعلام کرد که در این نشست وضعیت سیاسی افغانستان، صلح دائمی، نگرانی‌های کشور های منطقه و نحوۀ ارسال کمک‌های بشر دوستانه به افغانستان مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

وزارت امور خارجۀ ازبکستان جزئیات بیشتری در بارۀ این نشست ارائه نکرد و تنها گفته که نمایندگان ویژۀ چین، روسیه، ایران، پاکستان، تاجکستان و ترکمنستان در امور افغانستان در این نشست شرکت کردند.

ما نظر طالبان را در این مورد جویا شدیم، اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، تا زمان نشر این گزارش به سوالات رادیو آزادی پاسخی نداد.

از سوی دیگر، شماری از آگاهان امور سیاسی با اینکه برگزاری این گونه نشست‌های کشورهای منطقه را گامی خوب می‌خوانند، اما می‌گویند، تاثیرات آن زیاد چشمگیری نخواهد بود.

تاشکند در گذشته نیز کنفرانس و نشست های را در مورد افغانستان برگزار کرده بود که در آن نماینده گان طالبان نیز حضور داشتند.
تاشکند در گذشته نیز کنفرانس و نشست های را در مورد افغانستان برگزار کرده بود که در آن نماینده گان طالبان نیز حضور داشتند.


خلیل احمد نادم، یکی از این آگاهان می‌گوید، کشورهای منطقه نمی‌توانند در مورد افغانستان سکوت کنند، زیرا به گفتۀ او، این کشورها وضعیت کنونی افغانستان را مانعی برای خود می‌دانند.

"این ۷ کشوری که در تاشکند جمع شده اند و به افغانستان علاقه نشان می‌دهند به این معناست که دلچسپی‌شان بخاطر مسایل اقتصادی و امنیتی است، چون افغانستان نقطۀ اتصالی است که می‌تواند آسیای جنوبی را به آسیای مرکزی، غرب و شرق آسیا را به یکدیگر متصل کند. ولی متاسفانه که نا امنی در افغانستان وضعیت را طوری آورده که این کشور ها را از رشد و ارتباط باز داشته است."

کشور های آسیای میان به خصوص کشور های همسایه افغانستان از افزایش فعالیت گروه داعش و القاعده نگرانی دارند

این نشست در حالی برگزار می‌شود که روسیه و کشورهای آسیای میانه همواره نسبت به حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کرده اند.

اما طالبان بارها به منطقه و جهان اطمینان داده اند که از خاک افغانستان بر ضد هیچ کشوری استفاده نخواهد شد.

با این حال در تابستان سال گذشته، گزارش شد که افراد وابسته به شاخۀ خراسان گروه داعش از خاک افغانستان به ازبکستان و تاجکستان حملات راکتی انجام دادند که این رویداد ها٬ نگرانی دو کشور را افزایش داد.

چند روز پس از این حملات، طالبان گفتند که گروهی از شبه نظامیان را که در این حملات دست داشتند، در ولسوالی امام صاحب کندز بازداشت کرده اند.

مبدل شدن خاک افغانستان به پناهگاه امن برای گروه‌های گروه‌های تروریستی باعث نگرانی سازمان ملل متحد و برخی از کشورها شده است.

XS
SM
MD
LG