لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۶

لحظه شماری برای آغاز مکاتب در افغانستان؛ سرنوشت ملیون‌ها دانش آموز دختر روشن نیست


یکی از مکاتب دخترانه در افغانستان در نتیجه محدودیت های وضع شده٬ تعطیل گردیده است
یکی از مکاتب دخترانه در افغانستان در نتیجه محدودیت های وضع شده٬ تعطیل گردیده است

ده روز دیگر تا آغاز گشایش دروازه مکتب ها به روی میلیون ها دانش آموز در افغانستان مانده اما سرنوشت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم تا هنوز معلوم و واضح نیست.

نصیر احمد اندیشه نماینده افغانستان در شورای حقوق بشر، به روز جمعه(۱۰ مارچ) در نشستی در ژنیو که به هدف بررسی آموزش کودکان در کشور های مختلف برگزار شده بود، از اشتراک کننده ها خواست که به میلیون ها کودک که در افغانستان از درس باز مانده اند، فکر کنند. آقای اندیشه افزود که برای کودکان در جنوب آسیا، آموزش به معنای امیدواری و آینده است.

" تا یک هفته دیگر، به تاریخ ۲۱ مارچ مکتب ها در افغانستان گشوده می شوند. اما شش میلیون کودک از رفتن به مکتب باز می مانند که بیشترین شان دختران استند."

نماینده افغانستان در شورای حقوق بشر همچنان از میان دو دقیقه وقت که برای سخنرانی داشت، یک دقیقه را سکوت کرد و از همه اشتراک کننده ها خواست که در مورد آموزش و بازماندن دختران از مکتب در افغانستان فکر کنند.

نصیر احمد اندیشه نماینده افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل
نصیر احمد اندیشه نماینده افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل

در آغاز سال تعلیمی گذشته نیز میلیون ها دانش آموز به مکتب رفتند اما در همانروز برای دختران گفته شد که دو باره به خانه های شان باز گردند و تا اطلاع بعدی منتظر باشند. تا هنوز خبری از این اطلاع نیست.

نصیر احمد اندیشه: شش میلیون  کودک از رفتن به مکتب باز می مانند که بیشترین شان دختران استند

ولکر تُرک کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در نشست روز جمعه ، بی آنکه نامی از افغانستان ببرد، از حکومت ها و دولت های جهان خواست که به آموزش کودکان هر گونه رسیده گی و توجه کنند.

" از حکومت ها می خواهم که اقدام های قاطع و بیشتر را در نظر گیرند و به صورت ویژه منافع و حقوق کودکان را در مرکز پالیسی ها و رویکرد های شان قرار دهند."

طالبان تاکنون حاضر نشده اند موقف واضح در مورد مکاتب دخترانه بالا تر از صنف ششم و ادامه دروس دختران در پوهنتون ها اتخاذ کنند
طالبان تاکنون حاضر نشده اند موقف واضح در مورد مکاتب دخترانه بالا تر از صنف ششم و ادامه دروس دختران در پوهنتون ها اتخاذ کنند

ولکر تُرک پیش از این گفته بود که افغانستان در حال حاضر جدی ترین و بدترین وضعیت حقوق زنان و دختران را در جهان تجربه می کند، به ویژه به باور او در بخش آموزشی. طالبان که حکومت شان در بیش از یک و نیم سال گذشته از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده، علاوه بر بستن مکتب ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم، دروازه های پوهنتون ها را نیز در دسمبر گذشته به روی بانوان در افغانستان بستند.

با وجود در خواست های بین المللی، حکومت طالبان در مورد گشایش دروازه های مکتب ها و پوهنتون ها به روی همه دختران تصمیمی نگرفته است.

شماری از فعالان حقوق بشری به این باور اند که وضع محدودیت های طالبان بر بانوان باعث شده که حکومت آنها در نزدیک به ۱۹ ماه گذشته از سوی هیچ کشوری در جهان به رسمیت شناخته نشود.

XS
SM
MD
LG