لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۸

روز جهانی خوشحالی؛ زنان و دختران افغانستان با «خندیدن» در برابر افسرده‌گی ها مبارزه می‌کنند


تصویر آرشیف: سه تن از دختران دانش آموز در کابل
تصویر آرشیف: سه تن از دختران دانش آموز در کابل

امروز ۲۰ مارچ برابر به روز جهانی خوشحالی است.

سازمان ملل‌متحد بیستم مارچ را در سال ۲۰۱۳ به ‌عنوان روز جهانی خوشحالی نام‌گذاری کرده است تا به شادی و خوشحالی در زنده‌گی مردم اهمیت داده شود.

شماری از دختران در افغانستان که این روزها با محدودیت‌های شدید از سوی حکومت طالبان مواجه هستند، خندیدن را یگانه راه خوشحالی در شرایط امروز افغانستان می‌دانند.

فروزان حیدری یکی از دخترانی است که می‌گوید، برای مقابله با مشکلات زندگی کوشش می‌کند که خانواده‌اش را شاد نگهدارد.

او به رادیو آزادی گفت که از راه‌های مختلف برای شاد کردن خود، خانواده و دوستانش استفاده می‌کند.

"اگر چه در شرایط کنونی افغانستان سخت است اما با غمگین بودن با افسرده بودن نمی توانیم وضعیت افغانستان ره تغیر بتیم پس بهترین و آسانترین راه این است که با شادی و خوشحالی و خنده وضعیت روحی و روانی خود را تغیر بدهیم حالا هرکس بخواهد که شاد زنده گی کند راه های خیلی متفاوت و خیلی زیاد است."

دختران با در آغوش کشیدین همدیگر ابراز خوشحالی می کنند
دختران با در آغوش کشیدین همدیگر ابراز خوشحالی می کنند

آزیتا نژند، فارغ رشته اقتصاد یکی از دیگر از دخترانی است که خندیدن را راه مبارزه با دشواری‌های امروز افغانستان می‌داند.

او به رادیو آزادی گفت که همیشه دوست دارد بخندد و اطرافیانش را شاد نگهدارد.

یک روانشناس: افرادیکه شوخ طبع هستند، جوک می‌گویند و فکاهی می‌گویند، آنها سازگاری بیشتر با شرایط دارند

"درست است که مردم افغانستان مشکلات و نابسامانی‌های زیادی دارند، ولی یک چیزی که ما می‌توانیم برای مردم، هموطنان، دوستان و اقارب و حتی فامیل خود هدیه بدهیم، همین لبخند است، بخاطریکه جامعۀ ما شدیداً به لبخند نیاز دارد، چون مردم ما تحت فشارهای اقتصادی، روحی و روانی زیاد دچار هستند. به هر اندازه که ما چهرۀ خندان داشته باشیم و خنده را به دیگران هدیه بدهیم به همان اندازه در روابط اجتماعی ما تغییر ایجاد می‌شود."

اما به نظر آغه ماه، فارغ رشتۀ حقوق و علوم سیاسی، خنده باید به جا و مناسب باشد که باعث رنجش دیگران نشود.

"خنده کردن خوب است، اما نباید خنده را وسیلۀ تحقیر و توهین دیگران قرار دهیم. اگر ما جای و مکان خندیدن را ندانیم و نخواهیم که درک کنیم همین باعث می‌شود که اطرافیان ما از ما دلگیر و ناراحت شوند، بهتر است که موقعیت زمانی و مکانی خندۀ خود را بشناسیم و خنده کنیم."

روان شناسان هم به این باور اند که خنده و خوشحالی برای بسیاری از دردها درمان است. خوشی و خندیدن به اعصاب تعادل داده و همین موضوع از امراض مختلف جلوگیری می نماید.

تحولات نزدیک به دو سال گذ شته و محدودیت های وضع شده از سوی طالبان در بسیاری مواقع خوشحالی و زمینه خندیدن را از افغانها نیز ربوده است
تحولات نزدیک به دو سال گذ شته و محدودیت های وضع شده از سوی طالبان در بسیاری مواقع خوشحالی و زمینه خندیدن را از افغانها نیز ربوده است

شبنم شهپر، یکی از روانشناسان در صحبت با رادیو آزادی گفت، خنده و خوشحالی هورمون‌های استرس را کم کرده و سبب تقویت بدن می‌شود.

"افرادیکه شوخ طبع هستند، جوک می‌گویند و فکاهی می‌گویند، آنها سازگاری بیشتر با شرایط دارند، در مقابل چالش‌ها و مشکلات شکننده نیستند، وقتی یک مشکل سر راه‌شان قرار می‌گیرد کوشش می‌کنند که با آن مشکل و چالش از در شوخی پیش بی‌آیند در باره‌اش فکاهی بگویند و شوخ طبعی بکنند و به نحوی خود را شاد نگهدارند و آن مشکل را از خود جدا بدانند و با جوک می‌سازند."

اما موسسۀ بین المللی گالوپ در آخرین نظر سنجی که نتایج آن در ماه سنبله سال ۱۴۰۱ منتشر شده بود، سطح ناشاد بودن شهروندان کشورهای مختلف را در سال ۲۰۲۱ ارزیابی کرده که بر اساس آن، شهروندان افغانستان ناشادترین یا غمگین ترین مردم جهان خوانده شده بودند.

این نظرسنجی که پس از برگشت دوبارۀ طالبان به قدرت و خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان انجام شده، گفته شده بود وضعیت عاطفی افغان‌ها نشان دهندۀ سر در گمی و بی‌اعتمادی است و اضطراب، استرس و افسردگی در افغانستان به بالاترین حدش رسیده است.

در این سروی افغانستان با ۵۹ امتیاز در صدر این شاخص قرار گرفته و سپس لبنان با ۵۸ امتیاز کشور دوم با بیشترین شهروندان ناشاد شناخته شده بود.

XS
SM
MD
LG