لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۷

یونیسف بار دیگری خواهان اقدام مثبت طالبان برای بازگشایی مکاتب دختران گردید


تصویر آرشیف: دختران دانش آموز در کابل
تصویر آرشیف: دختران دانش آموز در کابل

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) تصمیم طالبان را تأسف بار خواند که بار دیگر به دختران اجازه رفتن به مکتب را ندادند.

یونیسف به روز سه شنبه در اعلامیه ای از نیویورک بار دیگر از مقام های طالبان خواست که مانع رفتن دختران به مکتب نشوند.

به گفته یونیسف، این تصمیم غیرقانونی طالبان باعث شده است که رویای بیش از یک میلیون دختر به خاک یکسان شود.

این در حالی است که سال آموزشی جدید در مناطق سردسیر افغانستان دوباره بدون حضور دختران بالاتر از صنف ششم ابتدایی آغاز شده است.

این تصمیم باعث ناراحتی بسیاری از دختران گردیده است.

یکی از دختران: ما از ین حالت بسیار رنج میبریم، قبلاً در این وقت ما برای رفتن به مکتب آمادگی میگرفتیم، اما امسال از رفتن به مکتب نا امید شدیم

مروه اکبری از بدخشان و فرشته از کابل دو دختری که هر دو انتظار رفتن به مکتب را دارند، در صحبتی با رادیو آزادی از حاکمان طالب خواستند تا دروازه مکاتب را به روی آنها بازگشایی کنند:

« در سالهای گذشته به پدر و مادرم میگفتم، برای من لباس جدید به مکتب نخرید، به جایش یونیفورم جدید مکتب و لوازم مکتب بخرید. اما امسال نه شوق نو روز است، نه امید مکتب. امیداورام مکاتب به روی ما باز شود تا بتوانیم سبب خدمت به کشور و مردم شوم.»

«ما از ین حالت بسیار رنج میبریم، قبلاً در این وقت ما برای رفتن به مکتب آمادگی میگرفتیم، اما امسال از رفتن به مکتب نا امید شدیم، از امارت اسلامی خواهش میکنیم که مکتبهای ما را باز کنند.»

دختران دانش آموز بی صبرانه منتظر بودند تا دروازه های مکاتب امسال باز شود٬ که چنین نشد
دختران دانش آموز بی صبرانه منتظر بودند تا دروازه های مکاتب امسال باز شود٬ که چنین نشد

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد یونیسف می گوید که دختران در افغانستان بیش از سه سال است که از درس و تعلیم محروم اند، ابتدا به دلیل همه گیری کرونا و تقریباً دو سال دیگر به دلیل تحریم های طالبان.

طالبان پس از به دست گرفتن مجدد کنترل افغانستان در اواسط ماه آگست سال 2021، به دختران اجازه ندادند که تحصیلات بالاتر از صنف ششم داشته باشند و در دسیمبر پارسال دختران و زنان را از تحصیل در پوهنتون ها و کار منع کردند.

در این حال، هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) بار دیگر از مقامات طالبان خواسته تا همه محدودیت ها را علیه دختران و زنان حذف کنند.

یوناما به روز سه شنبه در صفحه توئیتر خود از طالبان خواست تا از همه سیاست های تبعیض آمیز علیه زنان و دختران دست بردارند. یوناما گفت، این سیاست ها نه تنها امید نیمی از مردم را از بین می برد، بلکه صدمات زیادی را به افغانستان وارد می کند.

در ضمن اداره زنان سازمان ملل متحد در افغانستان اواخر روز سه شنبه در توییتی نوشت که این دومین سالی است که دختران افغان از حق اولیه شان محروم می شوند.

این اداره سازمان ملل متحد افزود:

"این /رویاها و امیدهای میلیون ها دختر را از بین می برد و همچنین باعث فقر و خسارات بیشتر در افغانستان می شود."

طالبان به اعتراضانت زنان و دختران در افغانستان تا کنون هیچ پاسخ مثبت نداده اند
طالبان به اعتراضانت زنان و دختران در افغانستان تا کنون هیچ پاسخ مثبت نداده اند

همزمان برخی دیگر از نهادهای بین المللی نیز تصمیم طالبان را محکوم کرده ، اما از اقدام جدی علیه این گروه صحبتی نکرده اند.

طالبان که حتی یک زن در کابینه خود ندارند، متهم به سیاست هایی تبعضی علیه زنان و دختران شده است.

طالبان پس از تسلط مجدد بر افغانستان، وزارت امور زنان را به وزارت امر به معروف و نهی از منکر مبدل کردند.

در این میان، اتحادیه اروپا در ۸ مارچ امسال تحریم هایی را علیه دو مقام طالبان اعمال کرد.

ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی، و محمد خالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر مورد تحریم قرار گرفتند.

آنها از دریافت ویزه ورود به کشور های عضو اتحادیه اروپا منع شده و همچنان همه دارایی ها آنها در این اتحادیه منجمد اعلام شده است.

XS
SM
MD
LG