لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۴

افزایش بی‌سابقه بیماران مبتلا به سوءتغذیه در شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند


آرشیف - شماری از مادران در کندهار که کودکان مصاب به سوء تغذیۀ شانرا برای درمان به یکی از شفاخانه های آورده اند.
آرشیف - شماری از مادران در کندهار که کودکان مصاب به سوء تغذیۀ شانرا برای درمان به یکی از شفاخانه های آورده اند.

یک خانم که با یکی از کودکان مصاب به بیماری سوء تغذیه در شفاخانه بست ولایت هلمند بستری است می‌گوید این کودک به دلیل تغذیه نامناسب، به سوء تغذیه مبتلا شده‌است.

این خانم که یکی از اقارب کودک مصاب به سوء تغذیه است می‌گوید که خانواده این کودک گفته که دختر شان به طرف سوء تغذی شدن روان است، اما از سوی هم ضعف اقتصاد و تا حدی بی‌تفاوتی پدر کودک سبب شده است تا این کودک بستری شود.

او که نمی‌خواهد به دلیل حساسیت موضوع نامش گرفته شود به رادیو آزادی می‌گوید: "مادرش شیر نداشت، از ناخوراکی زیاد این رقم شده است، کدام پدری که به اولاد خود توجه نداشته باشد فرزندش به این حالت می‌رسد، من خودم مادر کودک نیستم، یکی از اقاربش استم، این را برای پدرش گفته بودم که طفل از پنج شبانه روز چیزی نخورده است، سر خود را تکان داده گفت که توان ندارم، پدرش یک زمین‌دار است، هیچ کاری نکرد و کودک سوء تغذی شد."

این در حالی‌ است که سازمان داکتران بدون مرز از افزایش بی‌سابقه کودکان به بیماری سوء تغذیه در لشکرگاه مرکز ولایت هلمند خبر می‌دهند.

این سازمان ناوقت روز چهارشنبه در تویت خود نوشته که در چهار ماه گذشته ۱۰۶۱ کودک مصاب به بیماری سوء تغذیه را در ولایت هلمند درمان کرده که این رقم در تناسب به سال ۲۰۲۱ میلادی ۳۲،۶ درصد و سال ۲۰۲۲ میلادی ۱۶،۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

سازمان داکتران بدون مرز گفته که عدم دسترسی به مراکز صحی در مناطق دور دست و ضعف اقتصاد برخی خانواده‌ها سبب افزایش بیماری سوء تغذیه در میان کودکان شده.

در همین حال، داکتر فضل هادی زیارمل که در شفاخانه‌های هلمند و کندهار با سازمان داکتران بدون مرز کار می‌کند به رادیو آزادی گفت که نبود مواد خوراکی اولیه و هنگام بیماری ناداری و مراجعه نکردن به مراکز صحی عامل بزرگ سوء تغذیه نزد کودکان است.

داکتر زیارمل بالای مؤسسات بین‌المللی صدا می‌کند که به کودکانی‌که در مناطق دور دست افغانستان قرار دارند توجه کنند، بخاطری‌که به گفته او سوء تغذی کودکان را تا سرحد مرگ می‌رساند.

یک کودک مصاب به سوء تغذیه در کابل- عکس از آرشیف
یک کودک مصاب به سوء تغذیه در کابل- عکس از آرشیف

او می‌افزاید: "بخاطری این‌که با سوء تغذی درست مقابله شده و کنترل شود، مؤسسات بین‌المللی در تمام مناطق دور دست ولایات به گونه کافی توجه کنند، تا کودکان به سوء تغذیه مصاب نشوند و کسانی‌که مصاب شده اند به گونه درست تداوی شوند."

به‌گفته داکتر زیارمل، بیشتر مادران و کودکان به بیماری سوء تغذیه مبتلا می‌شوند.

با افزایش کودکان دارای سوء تغذیه در افغانستان، هفته گذشته صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) نیز گفته است، ۸۷۵ هزار کودکان سال ۲۰۲۳ میلادی با سوء تغذیه مواجه اند.

یونیسف افزوده، اگر حمایت مالی نشوند، ممکن هزاران کودک بنابر سوء تغذیه‌ای شدید جان‌شان را از دست دهند.

پس از حاکمیت دوبارهٔ طالبان، کاهش کمک‌های بین‌المللی به افغانستان و تأخیر در فعالیت‌های سازمان‌های بین‌المللی پس از ممنوعیت کار زنان در سال ۲۰۲۲ عمده‌ترین دلایلی اند که گفته می‌شود سال روان تعداد کودکان مصاب به سوء تغذیه در افغانستان به شدت افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG