لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۳

جنبش « شنبه های ارغوانی» در کابل خواهان نظارت از زندان های تحت کنترول طالبان شد


تصویر آرشیف : یکی از زندان های تحت کنترول طالبان در شرق افغانستان
تصویر آرشیف : یکی از زندان های تحت کنترول طالبان در شرق افغانستان

اعضای جنبش زنان موسوم به "شنبه‌های ارغوانی" در یک نشست اعتراضی که در یک مکان سربسته در کابل برگزار گردیده بود٬ از وضعیت زندانیان در زندان‌های طالبان به ویژه زندانیان زن٬ ابراز نگرانی کردند.

مریم معروف آروین، رئیس این جنبش روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت، نگران وضعیت زندانیان به ویژه زندانیان زن در زندان‌های طالبان هستند.

"ما اعضای جنبش شنبه‌های ارغوانی اعتراضی که امروز با شماری از اعضای این جنبش در کابل داشتیم، با ابراز نگرانی از وضع اسفبار زندانیان در زندان‌های طالبان، خواهان این شدیم که شهروندان افغانستان و جامعۀ جهانی بر طالبان فشار بیشتر وارد بکنند تا اینها اجازه بدهند که نهادهای ملی و بین‌المللی از زندان‌های طالبان نظارت بکنند."

به گفتهٔ وی٬ طالبان هر زمانی که خواسته باشند، شهروندان افغانستان را به بهانه‌های مختلف و بدون هیچ گونه محکمه و روند عدلی و قضایی مورد بازداشت، شکنجه و لت و کوب می‌کنند و حتی آنان را به قتل می‌رسانند.

اعضا جنبش «شنبه‌های ارغوانی» با نشراعلامیه‌ای از نهادهای مدافع حقوق بشر، جامعۀ جهانی و مردم افغانستان خواستند تا فشارهای دوامدار و منظم بر گروه طالبان وارد کنند.

گروه های مدافع حقوق زنان در کابل همواره صدای اعتراض خود را در برابر محدودیت های وضع شده از سوی طالبان بلند می کنند.
گروه های مدافع حقوق زنان در کابل همواره صدای اعتراض خود را در برابر محدودیت های وضع شده از سوی طالبان بلند می کنند.

رعایت حقوق و آزادی شهروندان افغانستان به ویژه زنان، نظارت از زندان‌های طالبان از سوی نهادهای ملی و بین‌المللی، آزادی فوری رسول پارسی، مطیع الله ویسا، عالیه عزیزی و دیگر مدافعات حقوق بشر و آزدی بیان از خواست‌های اساسی اعتراض روز سه‌شنبۀ این جنبش است که در اعلامیه‌شان مطرح شده است.

این درحالیست که عالیه عزیزی رئیس پیشین زندان زنانۀ هرات، رسول پارسی، استاد پوهنتون هرات و مطیع الله ویسا، مسئول انجمن راه قلم و فعال حق آموزش از سوی طالبان بازداشت و تا هنوز از سرنوشت‌شان خبری نیست.

زنان و مردان در زندان های طالبان شکنجه می شوند٬ به این وضعیت باید پایان داده شود

یکی از نزدیکان مطیع الله ویسا که نخواست نامش را درگزارش بنویسم، به رادیوآزادی گفت که به شدت نگران وضعیت آقای ویسا هستند.

او افزود، خبری از وضعیت صحی، محل بود و باش آقای ویسا ندارند و او همچنان از حقوق یک زندانی که داشتن تماس با خانواده است، محروم است.

از سوی دیگر مرضیه حفیظی، عضو انجمن راه قلم به رادیو آزادی گفت که خانواده و همکاران ویسا به شدت نگران وضعیت او هستند.

"متاسفانه که از بازداشت مطیع الله دوماه سپری شد و در این مدت متاسفانه که خانواده و همکاران مطیع الله هیچ نوع تماس با او ندارند، نه از نزدیک دیدنش و نه هم طالبان در مورد وضعیت‌اش برای ما معلومات می‌دهند که به کدام جرم بازداشت شده و حتی در مورد وضعیت فعلی‌اش معلومات را با ما شریک نمی‌کنند."

مطیع الله ویسا حدود دو ماه قبل از سوی طالبان در کابل بازداشت شده و تاکنون هیچ اطلاعی از وی در دست نیست
مطیع الله ویسا حدود دو ماه قبل از سوی طالبان در کابل بازداشت شده و تاکنون هیچ اطلاعی از وی در دست نیست

تلاش کردیم دیدگاه خانواده و نزدیکان رسول پارسی و عالیه عزیزی را نیز در گزارش داشته باشیم، اما موفق نشدیم.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در پیوند به ادعاهای مطرح شده از سوی جنبش شنبه‌های ارغوانی تا زمان نشر این گزارش پاسخ نداد.

اما مقام‌های طالبان پیش از این همواره نقض حقوق بشری افراد از سوی افرادشان را رد کرده اند.

پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان در آگست سال ۲۰۲۱ میلادی، گزارش‌های زیادی در پیوند به بازداشت، زندانی و شکنجۀ نظامیان پیشین، فعالان مدنی و خبرنگاران از سوی طالبان به نشر رسیده است.

با وجود رد این گزارش‌ها از سوی طالبان، سازمان‌های المللی حقوق بشری همواره از طالبان خواسته اند که به نقض حقوق بشری در افغانستان پایان دهند و به حقوق همه شهروندان افغانستان احترام بگذارند.

XS
SM
MD
LG