لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۰

انتشارات « شهباز» در ننگرهار مجموعه های شعری شاعران جوان را رایگان چاپ می‌کند


یکی از کتاب های چاپ شده توسط انتشارات شهباز در ننگرهار ( تصویر پشتی کتاب توسط انتشار شهباز در اختیار رادیو آزادی قرار گرفته است)
یکی از کتاب های چاپ شده توسط انتشارات شهباز در ننگرهار ( تصویر پشتی کتاب توسط انتشار شهباز در اختیار رادیو آزادی قرار گرفته است)

یکی از انتشارات محلی در ننگرهار برای شاعرانی که توان چاپ کتاب‌های خود را ندارند، امکان نشر مجموعه های شعری را فراهم می‌کند.

" ناخبره یاره غلی غلی ژاړم" یا یار بی‌خبر من پنهانی گریه می‌کنم، نام مجموعهٔ شعری مشترک ده جوان شاعر است که از سوی انتشارات شهباز به چاپ رسیده است.

این بار نخست نیست که مجموعۀ شعری مشترک شاعران افغان به چاپ می‌رسد، اما سلیمان صافی رئیس انتشارات شهباز می‌گوید، هدف آن‌ها بیشتر برآورده کردن آرزوهای جوانانی است که می‌خواهند اشعارشان به شکل کتاب چاپ شود، اما امکانات آن را ندارد.

"این روند همین‌ گونه ادامه دارد، با این کار آروزی شاعران برآورده می‌شود، بیشتر شاعران هستند که توان چاپ کتاب را ندارند، ما این زمینه را برایشان فراهم کردیم."

آقای صافی می‌گوید، در هر کتاب اشعار انتخابی ده شاعر به چاپ می‌رسد و هر شاعر تنها دو هزار افغانی می‌پردازد، اما به گفتهٔ او، این پول هم بخاطری از آن‌ها اخذ می‌شود که در بدل آن به هر کدام‌شان ۶۰ جلد کتاب داده می‌شود.

مجموعه شعری که توسط انتشار شهباز درننگرهار منتشر شده است
مجموعه شعری که توسط انتشار شهباز درننگرهار منتشر شده است


در مجموعۀ شعری " ناخبره یاره غلی غلی ژاړم" اشعار شاعران جوان از جمله سردار محمد صافی و حیاخان افغان‌مل نیز چاپ شده است.

آن‌ها به رادیو آزادی می‌گویند:

"شاعر هم تشویق می‌شود و به انتشارات چاپ نیز فایده می‌رسد، به فرهنگ و ادب پشتو نیز خدمت صورت می‌گیرد."

"شاعران یک قشر غریب جامعه هستند و امروز با در نظرداشت وضعیت بد اقتصادی، نمی‌توانند که مجموعهٔ شعری‌شان را چاپ کنند."

از گذشته تا به حال شاعران و نویسندگان در افغانستان برای چاپ کتاب‌هایشان با مشکلات مواجه بوده ‌اند، زیرا بیشترشان وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند.

به گفتهٔ مسئولان انتشارات شهباز، شمار زیادی از شاعران به آن‌ها مراجعه کرده اند که اشعارشان با امکانات کم در این مجموعه‌های شعری چاپ شده است.

آن‌ها می‌گویند، یک مجموعۀ شعری دیگر را هم زیر نام " وبه دې نه بخښم جانانه " یا "عزیزم٬ تو را نخواهم بخشید" است که به زودی چاپ خواهد شد.

عبدالغفور لیوال
عبدالغفور لیوال


عبدالغفور لیوال، شاعر و نویسنده چاپ این کتاب‌ها را برای تشویق استعدادهای جوان موثر می‌داند.

"این برای تشویق جوانان همان قدر نقش دارد مثلی که مجموعۀ آنها به گونۀ مستقل به چاپ برسد، من فکر می‌کنم که این یک اقدام خوب است، اول این که فرصت مناسبی برای مقایسه فراهم خواهد شد و دیگر این که آن‌ها تشویق می‌شوند که در شعر خود دقت بیشتری داشته باشند."

آقای لیوال می‌گوید، این کار در گذشته از سوی بخش جوانان انجمن نویسندگان افغانستان و دیگر انجمن‌ها صورت می‌گرفت.

او امیدوار است که انجمن‌های دیگر نیز برای دست‌گیری و تشویق شاعران و نویسندگان به گونهٔ رایگان این کار را انجام دهند.

XS
SM
MD
LG