لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۰ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۵

ملل متحد: شمار مهاجران افغان به ۵.۷ میلیون افزایش یافته است


شماری از بیجا شده های داخلی در کابل - عکس از آرشیف
شماری از بیجا شده های داخلی در کابل - عکس از آرشیف

آزاده خانمی است که از کاپیسا به کابل آواره شده است.

او در گفت‌وگو با رادیو آزادی گفت، به دلیل جنگ‌ها همه دار و ندارش را رها کرده و به کابل پناه آورد.

او می‌گوید که اما اکنون با چالش‌های زیاد اقتصادی مواجه است:
"واقعاً به ما سخت بود بخاطری که ما آنجا زمین داریم، مواشی داشتیم وظیفه هم داشتیم، مجبور شدیم همه چیز را رها کرده به کابل مهاجر شویم، اینجا خانه هم نداریم و یک مدت نزد خیشاوندان خود گذشتاندیم و بعداً مجبور شدیم به خانۀ کرایی برویم، اکنون هم من و هم شوهرم بیکار هستیم، با مشکلات زیادی مواجه هستیم".

افغانان زیادی همانند خانم آزاده به دلیل جنگ، حوادث طبیعی و مشکلات گوناگون دیگر مجبور شدند خانه، منطقه و همه چیزشان را بگذارند و به جای دیگری مهاجر شوند.

این در حالیست که بر اساس گزارش اخیر کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (یو ان اچ سی آر) ۶۲.۵ میلیون تن در سطح جهان در خاک خود بیجا شده اند که ۳.۳ میلیون تن آنان افغانان اند.

در این گزارش که امروز چهارشنبه نشر شد، آمده است، از جنوری سال ۲۰۲۲ تا ماه دسامبر این سال ۱۰۸.۴ میلیون تن در سطح جهان به دلیل آزار و اذیت، جنگ، خشونت و نقض حقوق بشر مجبور به مهاجرت شده اند.

این آمار نسبت به سال گذشته، ۱۹ میلیون افزایش را نشان می‌دهد.

در این گزارش همچنان آمده که سوریه ۶.۵ میلیون، اوکراین ۵.۷ میلیون و افغانستان ۵.۷ میلیون تن، ۵۲ درصد مهاجرانی را تشکیل می‌دهند که به حفاظت جهانی ضرورت دارند.

بر اساس این گزارش تا ختم سال ۲۰۲۲ افغانان در ۱۰۳ کشور به ویژه کشورهای همسایه مهاجر شدند.

شماری از پناهجویان افغان در پاکستان
شماری از پناهجویان افغان در پاکستان

از جمله حدود ۲.۶ میلیون تن به ایران، ۱۷۸ هزار و ۱۰۰ تن به پاکستان و ۱۸۰ هزار تن دیگر به جرمنی مهاجر شده اند.

این در حالیست که سازمان جهانی مهاجرت یا‌ "ای‌او‌ام" هفتۀ پیش در گزارش خود گفته بود در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ بیشتر از سه و نیم میلیون افغان مهاجر شدند.

اما دلایل این مهاجرت‌ها چه بوده؟

یک زن افغان که در پاکستان مهاجر است و به دلیل چالش‌های امنیتی نمی‌خواهد در این گزارش از او نام ببریم، می‌گوید، به دلیل فعالیت‌های خود در بخش حقوق زنان مجبور شده در سال ۲۰۲۲ کشور خود را ترک کند.

او می‌گوید، پروندۀ پناهند‌گی خود را در پاکستان پیش می‌برد:
"با وضعیت بسیار خراب مواجه ایم، کار نداریم، سرمایه‌ای هم که داشتیم تمام شده. شرایط بسیار خراب است، خود را به یو ان اچ سی آر ثبت کردم، اما شش ماه می‌شود که هیچ خبری دریافت نکردم و آنان هیچ توجهی به ما نمی‌کنند اطفال همه از آموزش تحصیل ماندند".

خاطره که او نیز در سال ۲۰۲۲ به دلیل چالش‌های امنیتی به ایران مهاجر شده می‌گوید:
"وقتی که طالبان در افغانستان به قدرت رسیدند، تهدیدات امنیتی بود بخاطری که شوهرم با کشور ایتالیا کار می‌کرد راه حل دیگری نداشتیم، باید یکجای مهاجر می‌شدیم، به همین دلیل مجبور شدیم ایران بیاییم، ما می‌ترسیم که پناهندگان اینجا را ترک نکنند. زیاد قیمتی است و شرایط اینجا آنقدر خوب نیست".

شماری از پناهجویان افغان در پاکستان - عکس از آرشیف
شماری از پناهجویان افغان در پاکستان - عکس از آرشیف

بسیاری از افغانان دیگر که پیش از این در گزارش‌های مختلف رادیو آزادی صحبت کردند گفته بودند، به دلیل نبود کار و محدودیت‌های حکومت طالبان بر آموزش دختران و کار زنان افغانستان را ترک کردند.

در گزارش تازۀ کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهند‌گان، بر اساس آمارهای تخمینی شمار مهاجران افغان از ۲.۹ میلیون در سال ۲۰۲۲ به ۵.۷ میلیون افزایش یافته است.

گزارش افزوده که ثبت نام افغانان برای پناهندگی در سال ۲۰۲۲ حدود ۶۶ درصد افزایش یافته است که در بین درخواست کنند‌گان ۸۷ کشور جایگاه دوم را دارد.

XS
SM
MD
LG