لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۶

آصف درانی از حملات هوایی امریکا و پاکستان بر خاک افغانستان دفاع کرد


یک طیاره جت نیروهای هوایی پاکستان
یک طیاره جت نیروهای هوایی پاکستان

آصف درانی، نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان از حملات طیاره‌های بی‌سر نشین ایالات متحدهٔ امریکا و حملات هوایی پاکستان در افغانستان دفاع می‌کند و می‌گوید، این حملات به اساس قطعنامهٔ سازمان ملل متحد انجام می‌شوند.

او روز شنبه در گفت‌وگو با یک تلویزیون پاکستانی به نام "هم پشتو" افغانستان را یک کشور مستقل خواند و در پاسخ به این پرسش که آیا یک کشور دیگر می‌تواند در خاک یک کشور مستقل حملات هوایی انجام دهد، گفت:
" کاملاً می‌تواند، زیرا قطعنامهٔ ۱۳۶۸ و ۱۳۷۳ سازمان ملل متحد در این باره می‌گوید. اگر شما راضی باشید یا نه، این قطعنامه کامل است و کسانی که هراس‌افگن دارند، پاسخگو هستند که هراس‌افگن چگونه در خاک‌شان است."

پس از حاکمیت دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، ایالات متحدهٔ امریکا در کابل و برخی ولایت‌های دیگر و طیاره‌های پاکستانی در خوست و کنر حملات هوایی انجام داده‌اند.

در کنار این ملا محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان در آخرین گفت‌وگویش با تلویزیون خصوصی طلوع گفته بود که فضای افغانستان در اشغال امریکا است.

او پیش از این هم گفته بود که طیاره‌های بدون سرنشین امریکا از خاک پاکستان برای جاسوسی در افغانستان استفاده می‌کند و پاکستان باید جلو این کار را بگیرد.

اما آصف درانی، در مصاحبه‌اش به طور واضح گفت، پاکستان باید مسئول آن‌چه که شورای امنیت سازمان ملل متحد آن را تأیید می‌کند، شناخته نشود.

او با اشاره به کشته شدن ایمن‌الظواهری، رهبر شبکۀ القاعده در حمله طیارۀ بدون سرنشین امریکا در منطقۀ شیرپور شهر کابل گفت:
"اگر امریکا آنجا حمله کرده و ایمن‌الظواهری در کابل بوده، او یک هراس‌افگن است و تحت قطعنامهٔ ۱۳۶۸ و ۱۳۷۳ شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار می‌گیرد و تو باید با زور این قطعنامه را تطبیق کنی."

حکومت طالبان گفته بود که در مورد کشته شدن ایمن‌الظواهری در افغانستان تحقیق می‌کنند، اما نتیجهٔ آن تا اکنون مشخص نشده است.

جو بایدن، رئیس جمهور امریکا به تاریخ اول آگست سال گذشتهٔ میلادی اعلام کرد که ایمن الظواهری رهبر شبکهٔ القاعده در حملۀ هوایی آنها در کابل کشته شد.

بایدن: ظواهری برای پیوستن به خانواده اش به کابل رفته بود
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:03 0:00

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در مورد اظهارات تازهٔ آصف درانی پاسخ نداد.

نمایندهٔ ویژه پاکستان برای افغانستان در حالی از حملات هوایی کشورهای دیگر بالای افغانستان دفاع می‌کند و آن را سرکوب هراس‌افگنان می‌نامد که در زمان نظام جمهوری پیشین، مقام‌های افغانستان بارها گفته بودند که هراس‌افگنان در پاکستان اقامت دارند و جهانیان باید در برابر آن اقدام کنند.

در همین حال هند و مقام‌های مختلف امریکا پاکستان را به حمایت از هراس‌افگنان متهم کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG