لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۳

سیگار: کانگرس امریکا لایحهٔ جلوگیری استفادهٔ طالبان از کمک‌های بشری را تصویب می‌کند


بیرق ایالات متحده در مقابل ساختمان کانگرس ایالات متحده در واشنگتن
بیرق ایالات متحده در مقابل ساختمان کانگرس ایالات متحده در واشنگتن

سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) می‌گوید لایحۀ از سوی کانگرس ایالات متحده امریکا تصویب خواهد شد که مانع رسیدن هرگونه کمک مستقیم و غیر مستقیم به طالبان می‌شود.

جان سوپکو روز پنجشنبه در نشستی در مورد افغانستان در کنگز کالج لندن گفت که این قانون از سوی مجلس نماینده‌گان ایالات متحده امریکا تصویب شده و قرار است به مجلس سنای این کشور برود.

آقای سوپکو در این نشست که به میزبانی انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان برگزار شده بود٬ افزود:

"در حال حاضر در مجلس نمایندگان، لایحۀ وجود دارد که تصویب شده است، اکنون باید به سنا برود، این لایحه وزیر امور خارجه و مدیر کمک‌ها را از دادن هر گونه منابع مالی به افغانستان منع می‌کند، اگر مستقیماً به طالبان برسد و غیر مستقیماً به طالبان برسد، این یک مسئله جدی است."

آقای سوپکو همچنان گفت ادعاها و نگرانی‌های در مورد کنترول و انحراف کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد از مقصد اصلی آن، از سوی طالبان وجود دارد.

جان سوپکو سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار)
جان سوپکو سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار)

به گفته او (سیگار) که از سوی کانگرس ایالات متحده برای ارزیابی چگونگی و عملیات کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در افغانستان و این‌که آیا این کمک‌ها از سوی طالبان کنترول و انحراف داده می‌شود، مؤظف شده بود، گزارش‌اش را چند روز قبل در این مورد به کانگرس ارائه کرده است.

ایالات متحده امریکا پس از خروج نیروهایش از افغانستان کمک‌های بشری را به این کشور ادامه داده و از ماه اگست سال ۲۰۲۱ به این‌سو به‌عنوان بزرگ‌ترین کمک کننده٬ حدود دو میلیارد دالر را به این کشور فراهم کرده است.

امریکا از زمان تسلط طالبان به قدرت در افغانستان حدود دو میلیارد دالر را به بخش های بشری کمک کرده است

جان سوپکو سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان می‌افزاید که اعضای کانگرس بر سر دو راهی قرار دارند، یکی مسئله کمک به مردم افغانستان و در مقابل به این فکر می‌کنند که چه مقدار این کمک‌ها به رژیمی می‌رسد که به گفته آقای سوپکو از آن متنفر اند.

او با مثال دادن کوریای شمالی و سوریه گفت که در گذشته امریکا با مردمی کمک کرده که از حکومت‌های آن متنفر بوده، اما در حال حاضر به گفته او مسئله افغانستان از آن متفاوت است.

بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌ها در مورد نگرانی‌ها در خصوص کنترول و انحراف کمک‌ها از جانب حکومت طالبان پاسخ نداد، اما پیش از این حکومت طالبان چنین ادعا ها را رد کرده و کشورهای کمک کننده را به سیاسی‌سازی کمک‌ها به افغانستان متهم کرده اند.

سازمان ملل متحد نیز تا کنون در مورد این ادعا که گویا کمک‌های بشردوستانه از سوی طالبان کنترول یا انحراف داده می‌شود ابراز نظر نکرده، اما برخی آگاهان سیاسی می‌گویند که امریکا توقع داشت تا سازمان ملل متحد اسنادی ارائه کند که این کمک‌ها بدست طالبان نمی‌رسد.

طارق فرهادی تحلیلگر
طارق فرهادی تحلیلگر

طارق فرهادی یکی ازین آگاهان در صحبت با رادیو آزادی می‌ گوید که اگر کمک‌های امریکا قطع شود کمک‌ها برای افغان‌های نیازمند کاهش خواهد یافت:

"در دوره اول طالبان هم امریکا کمک نمی‌کرد، افغانستان آهسته، آهسته یک کشور منزوی شده بود، حالا هم به همان حالت برمی‌گردیم که کمک امریکا به افغانستان بسیار کم می‌شود، طبعاً از آن زمان تا کنون نفوس هم زیاد شده، فقر و مشکلات هم بیشتر شده، کمک کمی که به مردم می‌رسید از لحاظ غذا و صحت، متأسفانه کم می‌شود."

از چگونگی توزیع کمک‌های بشر دوستانه در افغانستان در حالی ابراز نگرانی می‌شود که اداره هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) همواره هشدار داده که در حال حاضر ۲۸،۳ میلیون تن در افغانستان به کمک‌های عاجل بشری نیاز دارند.

XS
SM
MD
LG