لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۱

اعمال فشار از سوی طالبان بر رسانه ها؛ در سه روز گذشته سه رسانه در ننگرهار مسدود شدند


تعدادی از رسانه های تصویری افغانستان
تعدادی از رسانه های تصویری افغانستان

در سه روز گذشته نشرات سه رسانه در ولایت ننگرهار، از سوی مسئولین محلی طالبان متوقف شده است.

در گام نخست، دوشنبه همین هفته، ستدیو های رادیو تلویزیون همیشه بهار از سوی طالبان بسته شد و روز گذشته فعالیت های رادیو "نن" یا امروز و رادیو "ځوانان" یا جوانان متوقف شدند.

هر سه رسانه بنابر مشکل اقتصادی، یک خانه مشترک را در شهر جلال آباد به کرایه گرفته بودند و از همانجا نشرات شانرا پخش می کردند.

مسئول یکی از همین رسانه ها که خواست بنابر دلایل امنیتی از او نام گرفته نشود، به رادیو آزادی گفت که طالبان هیچگونه دلیل قناعت بخش برای بستن هر سه رسانه ارائه نکرده اند.

او در ادامه گفت که مشکل دوشنبه این هفته هنگامی آغاز شد که رادیو تلویزیون همیشه بهار، یک دوره آموزشی خبرنگاری را برای شماری از جوانان به شمول ۹ دختر آغاز کرد.

این منبع افزود که در روز نخست درس، نیرو های مسلح طالبان وارد صنف شدند، همکاران رادیو تلویزیون همیشه بهار را مورد ضرب و شتم قرار دادند و ستدیو های آنها را بستند.

این رسانه در ده سال گذشته، همواره دوره های آموزشی خبرنگاری را دایر کرده و تا اکنون ۲۹ مرتبه فارغ داده است.

طالبان پس از تسلط به قدرت در افغانستان محدودیت های فراوانی بر کار خبرنگاران و رسانه ها به ویژه خبرنگاران زن اعمال کرده و بسیاری از خبرنگاران مجبور شده اند کشور را ترک کنند
طالبان پس از تسلط به قدرت در افغانستان محدودیت های فراوانی بر کار خبرنگاران و رسانه ها به ویژه خبرنگاران زن اعمال کرده و بسیاری از خبرنگاران مجبور شده اند کشور را ترک کنند

سخنگویان حکومت طالبان و مسئولان وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان تا اکنون در مورد بستن سه رسانه در ولایت ننگرهار وضاحت نداده اند.

همزمان، نهاد های حامی خبرنگاران از جامعه بین المللی به ویژه سازمان ملل متحد خواسته اند که جلو محدودیت های طالبان بر آزادی بیان را بگیرند.

حامد پویا مسئول نهادی موسوم به بازار رسانه ها در پیامی به رسانه ها، با آنکه از دو رادیوی تازه بسته شده از سوی طالبان در ننگرهار نام نبرده، با آنهم تاکید کرده است که برنامه های رادیو تلویزیون همیشه بهار باید دو باره آغاز شود:

" ما یکبار دیگر نگرانی عمیق خود را نسبت به مسدود ساختن و قطع نشرات این تلویزیون ابراز می کنیم و جداً از نهاد های بین المللی به ویژه از دفتر معاونت سازمان ملل متحد می خواهیم تا جلو خشونت های روز افزون گروه طالبان و جلو تهدید و خشونت طالبان علیه رسانه ها و خبرنگاران را بگیرد."

"نی" اداره حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان هم در اعلامیۀ گفته که اقدام ها و فشار های اخیر به این معناست که اگر ادامه یابد، باعث افزایش فاصله میان رسانه ها و مسئولان می شود.

XS
SM
MD
LG