لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۳ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۰

نشریه میدل ایست مانتور: سال گذشته ۱۸۸ تن از زنان در افغانستان خود کشی کرده اند


تصویر آرشیف: تعدادی از زنان در کابل
تصویر آرشیف: تعدادی از زنان در کابل

یک تعداد از روزنامه ها و نشریه های جهانی در مورد ملاقات هیئت بلند رتبه امریکا با مقامات طالبان در دوحه پایتخت قطر ٬ و وضعیت زنان در افغانستان مطالبی را به نشر رسانده اند .

روزنامه اندیپندنت

  • روزنامه اندیپندنت می نویسد که بعد از سقوط حکومت تحت حمایت غرب در افغانستان در ماه اگست سال ۲۰۲۱ این اولین ملاقات رسمی و بلند رتبه بین مقامات امریکا و طالبان است.

به نوشته اندپندنت بخاطری که کدام غلط فهمی ایجاد نشود، پیش از آغاز این مذاکرات معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا ویدانت پاتیل گفته بود که ملاقات دوحه به هیچ صورت برسمیت شناختن حکومت طالبان ، عادی ساختن روابط با آنها و یا دادن مشروعیت به آنها نیست ، مخصوصا در یک زمانی که تبعیض جنسیتی علیه زنان در افغان به اوج آن رسیده است.

در بخشی از مطلب اندیپندنت می خوانیم که در ۴۸ ساعت مذاکرات بین دو طرف مقامات امریکا نگرانی های عمیق خود را درباره بحران بشری در افغانستان ، حقوق بشر و بطور خاص حقوق زنان تکرار کرده و از طالبان خواسته اند که تمام سیاست های افراطی که بعد از خروج امریکا و ناتو از افغانستان بر افغانها نافذ کرده اند ، برطرف کنند.

نشریه میدل ایست مانتور

  • نشریه میدل ایست مانتور Middle East Monitor در شماره اخیر خود در باره افزایش خودکشی زنان و دختران در افغانستان مطلبی را به نشر رسانده است. نشریه از قول معلومات نشر شده در بعضی از رسانه های داخلی افغانستان نوشته که می گویند سال گذشته ۲۵۰ مورد خود کشی در افغانستان ثبت شده که ۱۸۸ آنها زنان بوده اند.

نشریه از قول رئیسه یک سازمان حمایت از اطفال و زنان مریم معروف آروین نوشته که به خبرگزاری انادولوی ترکیه گفته بود هر ماه بین ۹ تا ۱۱ مورد خودکشی زنان

را درج میکند که اکثریت آنها دختران جوان می باشند. اما به نوشته نشریه این ارقام میتواند بسیار بلند تر از آن باشد.

به گفته خانم آروین تعداد زیاد خودکشی ها در ولایات تخار، کندز، بامیان، بادغیس، فاریاب، مزارشریف و مناطق شهری رخ میدهد.

نشریه می نویسد دو موضوع سبب میشود که ارقام واقعی در مورد تعداد خودکشی های زنان در افغانستان به نشر نرسد٬ یکی بی میلی خانواده ها چون خودکشی در بعضی جامعه ها بدنامی به حساب میرود و دیگرش فشار طالبان بر رسانه ها که از نشر چنین خبرها خود داری کنند.

نشریه می افزاید یک تعداد این خودکشی ها به بیکاری و بی تعلیمی زنان و دختران مربوط میشود که بخاطر محددیت های طالبان از کار و تعلیم باز مانده اند.

XS
SM
MD
LG