لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۰

نشریۀ واشنگتن ایگزیمنر: افغانستان تحت حاکمیت طالبان هنوز هم مرگبار است


کودکان دریک کمپ بیجا شده گان داخلی در کابل
کودکان دریک کمپ بیجا شده گان داخلی در کابل

نشریۀ واشنگتن ایگزیمنر

  • نشریۀ واشنگتن ایگزیمنر در شمارۀ اخیر خود به وضعیت بی جاشدگان داخلی در افغانستان پرداخته می نویسد که"افغانستان تحت حاکمیت طالبان هنوز هم مرگبار است، اما نه به دلایلی که ممکن است، فکر کنید."

نویسنده در آغاز این مطلب می نویسد، اولین چیزی که هنگام وارد شدن به کمپ آوارگان داخلی در کابل متوجه آن شدم، بوی جو های فاضلاب بود که از بین سرک های غبار آلود عبور میکرد و بوی آن با گرمای شدید تشدید میشد و طاقت فرسا بود.

نویسنده می افزاید، من نباید تعجب می کردم، زیرا هزاران تن در آن کمپ زندگی میکردند و تعداد باشندگان کمپ از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته بود.

در ادامه می خوانیم، به نظر می رسید که زمین خشک و بایر است، اما ساکت بود. بدون صداهای بمب تانک و کلاشنیکوف، صداهایی که چند سال پیش در سراسر افغانستان طنین انداز بود، بجای آن از مهمان نوازی لبریز بود و صدای خنده های کودکانی را شنیدم که با عجله بیرون آمدند تا به ما سلام کنند و دست بدهند، بازدیدکنندگان از کمپ آواره گان نادر بودند، چه رسد به امریکایی هایی که با خود کمره داشته باشند.

نویسنده مقالۀ نشریۀ واشنگتن ایگزیمنر، می نویسد، کمبود مواد غذایی در افغانستان به بلندترین حد تاریخی آن رسیده، حدود نصف از نفوس افغانستان با کمبود مواد غذایی روبرو هستند و ۹ میلیون تن هم در شرایط قحطی قرار دارند.

به نوشتۀ واشنگتن ایگزیمنر ، اوضاع آنقدر بد شده که بر اساس تخمین سازمان ملل متحد ۱.۶ میلیون کودک افغان کار می کنند. اما به عقیدۀ نویسنده، احتمال دارد که رقم واقعی بیشتر از این باشد و با آنکه دیگر روز و شب صداهای بمب، تانک و یا کلاشینکوف شنیده نمی شود و افغانستان، امروز دیگر به ندرت در سرخط خبرها قرار دارد، اما در حال حاضر گرسنگی و فقر، قاتلان واقعی مردم افغانستان هستند.

نشریۀ بلفاست تلگراف

  • نشریۀ بلفاست تلگراف، به مهاجرت افغان ها پرداخته و از قول یک نهاد خیریه می نویسد که حکومت بریتانیا در کمک با افغان های آسیب پذیر ناکام شده است.

به نوشته این نشریه٬ آمار نشان می دهد که از آغاز امسال تا ماه جون صرف به ۱۰۷ افغانیکه از طریق کانال مانش وارد این کشور شده اند، اسکان داده شده است، در حالیکه آمار وزارت داخلۀ بریتانیا نشان می دهد که از ماه جنوری تا جون سالجاری، حداقل ۱۴۷۴ افغان با قایق های کوچک و با قبول خطر، وارد این کشور شده اند.

بلفاست تلگراف از قول کمیته بین المللی نجات (IRC) بریتانیا می گوید که این رقم واقعیت تکان دهندۀ شکست حکومت بریتانیا را در ارائه محافظت از افغان های آسیب پذیر نشان می دهد.

پس از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان در اگست سال ۲۰۲۱ میلادی٬ اردوی بریتانیا هزاران تن را از افغانستان به محلات امن در بریتانیا منتقل کرد و طرح هایی را برای کمک به سایر افغان هایی که تا هنوز به این کشور منتقل نشده اند، راه اندازی کرده است.

XS
SM
MD
LG