لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۹

بحران اخراج پناهجویان افغان از پاکستان؛ طالبان کمیسیون جدیدی تشکیل دادند


زنان و کودکان پناهجوی افغان که مجبور شده اند پاکستان را ترک کنند
زنان و کودکان پناهجوی افغان که مجبور شده اند پاکستان را ترک کنند

در حالی که کمتر از یک هفته به مهلت تعیین شده پاکستان برای اخراج اجباری پناهجویان افغان از آن کشور باقی مانده است٬ طالبان می گویند که یک کمیسیون عالی را بر اساس حکم ملاهبت الله اخندزاده رهبر شان به منظور رسیدگی به مهاجرین افغان که از پاکستان و دیگر کشور ها به گونۀ جبری اخراج می شوند ایجاد کرده اند.

به گفتۀ طالبان ، حکومت پاکستان بر خلاف تمام نورم ها تصمیم به اخراج افغان ها گرفته است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در خبرنامۀ در شبکۀ ایکس ( توییترسابق ) ناوقت روز پنجشنبه گفت که این کمیسیون به ریاست مولوی عبدالسلام حنفی معاون اداری ریاست الوزرای طالبان ، ۳۱ عضو دارد.

بر اساس خبرنامه ، کمیسیون ۱۲ کمیته نیز دارد که مسئولیت آنها تشخیص مهاجرین و عرضۀ خدمات اولیه و صحی و تهیه سرپناه های موقت به مهاجرین است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

از سوی دیگر مقام های پاکستانی گفته اند که برای اخراج یک اعشاریه هفت میلیون افغان فاقد اسناد قانونی اقامت ، مرکز های ویژه ایجاد می کنند.

این افغان ها پیش از آنکه به افغانستان بازگشتانده شوند به این مراکز انتقال داده خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری فرانس پرس ، سرفراز بوگتی وزیر داخلۀ پاکستان به روز پنجشنبه گفت که در این مراکز امکانات طبی و غذا وجود خواهد داشت و به گفتۀ او با کودکان، زنان و سالمندان با احترام ویژه رفتار خواهد شد.

فیروز جمال ، سخنگوی حکومت ایالت خیبرپختونخوا به فرانس پرس گفته است که افغان های بی اسناد سر از روز چهارشنبه هفتۀ آینده بازداشت و به یکی از سه مرکز ویژه منتقل خواهند شد.

او افزوده است که مهاجرین در این مراکز برای مدت طولانی نگهداری نخواهند شد بلکه با درنظرداشت امکانات مقام های مرزی ، مهاجرین به آنها فرستاده خواهند شد تا به افغانستان بازگشتانده شوند.

یک مقام دیگر به خبرگزاری فرانسپرس گفته که هر یکی از این مراکز گنجایش ۵ هزار نفر را خواهد داشت.

حکومت طالبان و برخی از سازمان های حقوق بشری و نهاد های ملل متحد از پاکستان خواسته اند که مهاجرین افغان را اخراج نکند.

با نزدیک شدن این ضرب الاجل ، روند دستگیری مهاجرین در برخی مناطق پاکستان آغاز شده و ادعا می شود که در میان بازداشت شده ها کسانی هم شامل اند که اسناد قانونی اقامت دارند.

تعدادی از افغانهای که در این اواخر به دلیل نداشتن اسناد اقامت قانونی در پاکستان بازداشت شده اند
تعدادی از افغانهای که در این اواخر به دلیل نداشتن اسناد اقامت قانونی در پاکستان بازداشت شده اند

یک مهاجر افغان که خواست نامش در گزارش گرفته نشود به رادیو آزادی به روز پنجشنبه گفت که پولیس او و خانواده اش را به یک مسجد در نزدیک تورخم برده و قرار است که به افغانستان بازگشتانده شوند:

« این جا بی شمار افراد حضور دارند ، یک مسجد پر از مردم است.اکنون برق نیست که برایتان ویدیو بفرستم. در جایی که ما هستیم منطقۀ بین تورخم و لوارکی است. اینجا تلیفون های موبایل هم درست کار نمی کند و ممکن است که چارج موبایلم تمام شود.»

ارقام ملل متحد نشان می دهد که شمار افغان های ثبت شده در پاکستان به حدود یک میلیون و سه صد هزار تن می رسد و ۸۸۰ هزار تن دیگر اسناد اقامت دارند.

اسلام آباد می گوید که یک میلیون و هفتصد هزار افغان دیگر به طور غیر قانونی در پاکستان زندگی می کنند.

XS
SM
MD
LG