لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۰

تصمیم تازه حکومت ایران؛ اتباع خارجی نباید در نزدیکی زیارتگاه ها زنده گی کنند


زیارت شاهچراغ در شهر شیراز ایران که در آن حملاتی نیز صورت گرفته است
زیارت شاهچراغ در شهر شیراز ایران که در آن حملاتی نیز صورت گرفته است

پس از دومین حمله بر زیارتگاه شاه‌چراغ در شیراز ایران، حکومت این کشور به تازه‌گی اعلام کرده که اتباع خارجی نباید در محدوده برخی اماکن این کشور سکونت داشته باشند و باید اخراج شوند.

احمد وحیدی وزیر داخلهٔ ایران روز پنجشنبه در صحبت با خبرگزاری ایسنای ایران گفته که باید امنیت این مناطق تأمین شود و به همین اساس طرح خروج این اتباع در سطح ولایات این کشور در حال اجراست.

آقای وحیدی هرچند هویت این اتباع خارجی را مشخص نساخته، اما او پیش ازین بارها اعلام کرده که حدود پنج میلیون مهاجر غیر قانونی افغان در این کشور بودوباش دارد و روند اخراج آنان را آغاز کرده‌اند.

احمد وحیدی وزیر داخلهٔ ایران
احمد وحیدی وزیر داخلهٔ ایران

خبرگزاری ایسنا همچنان به نقل از بهرنگ قربانی مدیر عمومی امور اتباع و مهاجرین خارجی فارس گفته است که این تصمیم پس از دومین حمله بر حرم شاه‌چراغ در شیراز صورت گرفته است.

این حمله به تاریخ ۲۲ اسد سال روان رخ داد و حکومت ایران ادعا کرد که حمله کننده تبعه تاجکستان بود که با داعش همکاری داشت و در ولایت بدخشان افغانستان آموزش دیده بود و بطور غیر قانونی وارد این کشور شده بود.

بهرنگ قربانی مدیر عمومی امور اتباع و مهاجرین خارجی فارس افزوده که تصمیم اخراج اتباع خارجی با ارسال پیام‌های نوشتاری به شماره تماس مالکان ایرانی خانه‌ها فرستاده شده است.

با این حال، مهاجران افغان می‌گویند که خبر اخراج آن‌ها از ایران به ویژه شیراز آن‌ها را نگران ساخته است.

افغانهای مهاجر در ایران همواره از برخورد نادرست پولیس و نهاد های حکومتی ایران شکایت دارند
افغانهای مهاجر در ایران همواره از برخورد نادرست پولیس و نهاد های حکومتی ایران شکایت دارند

یک تن از مهاجرین افغان در شیراز ایران که به دلیل مشکلات امنیتی نمی‌خواهد در گزارش نام‌اش گرفته شود به رادیو آزادی می‌گوید:

"یک سلسله برخوردهای نامناسب در داخل به ویژه در داخل شیراز احساس می‌کردیم و حال مشکلی‌که وجود دارد پس از حکومت طالبان و احراض موجودیت‌شان برخی از مردم پا به فرار به ایران گذاشته اند و اکنون وزیر امور داخلهٔ ایران در مورد اخراج آن‌ها اعلام کرده، امیدوارم به این تصمیم‌شان تجدید نظر کنند."

در همین حال یک بانوی مهاجر افغان در ایران که او نیز نمی‌خواهند نام‌اش در گزارش ذکر شود به رادیو آزادی می‌افزاید:

"در کشور خود ما جای بودوباش باشد و کسی زنده‌گی کرده بتواند، هیچ‌کس علاقه‌مند به این نیست که بار و دوش جامعه باشد، هرچند ما بار و دوش ایران نیستیم، خود ما کار می‌کنیم، بسیار کار شاقه و مزد کم به دست‌ می‌آوریم، بسیار مردم هستند که نه پسر و نه دختر شان مکتب می‌روند و حال با این تصمیم معلوم نیست آیندۀ مردم چه خواهد شد."

از سوی هم یکی از نظامیان پیشین که پس از حاکمیت طالبان به ایران رفته است به رادیو آزادی می‌گوید، سرنوشت او با برگشت به افغانستان مرگ است.

او هم که به دلیل حساسیت موضوع نمی‌خواهد نام‌اش را در گزار بنویسیم به رادیو آزادی گفت: "خدا نخواسته اگر اخراج شویم، من خودم هم نظامی هستیم دو پسرم هم نظامی هستند،‌ در قطعات امنیت ملی، کشف و استخبارات وزارت دفاع ملی افغانستان بودیم، اگر ما اخراج شویم طبعاً می‌دانید که با سرنوشت مرگ دچار هستیم، خواست ما از حکومت ایران این است کسانی‌که نظامی و سیاسی بودند باید از ایران اخراج نشوند."

تعدادی از مهاجرین افغان در ایران
تعدادی از مهاجرین افغان در ایران

خبر اخراج مهاجران افغان از ایران موضوعی تازهٔ نیست، پیش از این نیز احمد وحیدی وزیر داخله ایران روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که مهاجرین غیر قانونی افغان باید ازین کشور خارج شوند.

از سوی دیگر حکومت پاکستان نیز به مهاجران غیر قانونی تا پایان ماه اکتوبر مهلت داده که آن کشور را ترک کنند، در غیر آن با زور اخراج خواهند شد.

پس از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان هزاران افغان با هراس از تهدید‌های امنیتی و برای بررسی پرونده‌های پناهنده‌گی شان به کشورهای سوم از جمله ایران و پاکستان مهاجر شدند که همواره با خطر اخراج مواجه بوده و حتی از سوی این کشورها زندانی شده‌اند.

XS
SM
MD
LG