لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۲

روزنامه نشنل: بیرون کردن تعداد زیادی افغانها از پاکستان٬ یک بحران تاریخی است


تعدادی از مهاجرین افغان در پاکستان
تعدادی از مهاجرین افغان در پاکستان

تعدادی از روزنامه های چاپ بریتانیا در تازه ترین شماره های خود در مورد برنامه انتقال مهاجرین افغان از پاکستان و ورود نخستین گروه از پناهجویان افغان از اسلام آباد به بریتانیا مطالبی را به نشر رسانده اند.

روزنامه ایفنینگ استندرد

  • روزنامه ایفنینگ استندرد نوشته است که بریتانیا پس از آن اقدام به انتقال مهاجرین افغان کرده است که پاکستان برای مهاجرین تا اخیر ماه جاری مهلت داده است تا خاک آن کشور را ترک کنند در غیر آن با اخراج اجبار رو به رو خواهند شد.

اما بسیاری از افغانها شکایت دارند که پولیس پاکستان حتی پیش از مهلت تعیین شده به دستگری و اخراج افغانهای که اسناد اقامت ندارند٬ آغاز کرده است.

روزنامه دان چاپ پاکستان به روز جمعه خبر داد است که حکومت پاکستان به روز پنجشنبه ۷۷ تن از افغانهای را نیز از راه تورخم اخراج کرده است که اسناد اقامت نیز داشته اند. این روزنامه به نقل از مسوولین در تورخم نوشته است که این عده افغانها در ایالت پنجاب با اسناد اقامت که داشتند٬ بازداشت شده بودند.

حکومت بریتانیا به آن عده از افغانهای وعده پناهنده گی داده است که در جریان سالهای گذشته با قوای بریتانوی در افغانستان همکاری داشته اند. این درحالی است که بریتانیا هزار ها تن از افغانها را قبلا به بریتانیا انتقال داده و اما صد ها تن دیگر در پاکستان در انتظار به سر می برند.

این روزنامه به نقل از یک سخنگوی حکومت بریتانیا گفته است که تاکنون ۲۴ هزار و ۶۰۰ تن از افغانها به بریتانیا منتقل شده اند.

صبح روز جمعه یک طیاره حامل ۱۳۲ تن از افغانها به بریتانیا رسید.

روزنامه نشنل

  • روزنامه نشنل چاپ امارات متحده عربی نیز در مقاله به مشکلات مهاجرین افغان در پاکمستان تمرکز کرده است.

این روزنامه در مقاله یی زیر عنوان: « بیرون کردن تعداد زیادی از افغانها از پاکستان یک بحران تاریخی است» نوشته است:

« سرفراز بوکتی سرپرست وزارت داخله حکومت موقت پاکستان در اوایل ماه اکتوبر اعلان کرد که در نظر است یک میلیون و هفتصد هزار تن از افغانهای فاقد اسناد قانونی از این کشور اخراج شوند٬ اما پاکستان عملا پیش از این مهلت دست به اخراج مهاجرین زده و گفته است که در همه ایالت ها مراکز جمعآوری مهاجرین را تاسیس خواهد کرد. »

این روزنامه ضمن اشاره به عوامل این تصمیم حکومت پاکستان نوشته است که به یکباره گی بیرون شدن این عده افغانها مشکلات زیادی را برای افغانستان به ویژه در بخش های مواد غذایی٬ صحی و مسکن ایجاد خواهد کرد که این خود یک بحران بزرگی است.

XS
SM
MD
LG