لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۳

تلاش برای آزاد سازی اموال تجارتی افغانستان در پاکستان؛ « اسلام آباد خواهان دریافت مالیه گزاف است»


تصویر آرشیف: اموال تجارتی افغانستان که از بندر کراچی و از طریق مسیر لندی کوتل به افغانستان منتقل میشود
تصویر آرشیف: اموال تجارتی افغانستان که از بندر کراچی و از طریق مسیر لندی کوتل به افغانستان منتقل میشود

حدود سه هزار کانتینر اموال متعلق به تجار افغان، حداقل از سه ماه به اینسو در بندر کراچی در پاکستان گیر مانده است.

نورالدین عزیزی سرپرست وزارت تجارت حکومت طالبان با مقامات پاکستانی به ویژه جلیل عباس جیلانی سرپرست وزارت خارجه آن کشور به منظور رهاسازی این کانتینرها گفتگو کرده است.

بر اساس خبرگزاری فرانسپرس، نورالدین عزیزی از جلیل عباس جیلانی خواسته تا این هزاران کانتینر متعلق به تجار افغان را آزاد کند.

وزارت امور خارجه پاکستان نیز در اعلامیۀ گفته که جلیل عباس جیلانی بار دیگر روی تعهد در زمینه روابط دوجانبه سودمند با افغانستان تاکید کرده گفته، که توسعه تجارت، و ارتباطات منطقه ای در تقویت مبارزه با تروریزم، از طریق اقدامات مشترک امکان پذیر است.

نورالدین عزیزی سرپرست وزارت تجارت حکومت طالبان در دیدار با جلیل عباس جیلانی سرپرست وزارت امور خارجه حکومت موقت پاکستان
نورالدین عزیزی سرپرست وزارت تجارت حکومت طالبان در دیدار با جلیل عباس جیلانی سرپرست وزارت امور خارجه حکومت موقت پاکستان

یک مقام طالبان در قنسولگری افغانستان در پشاور که از افشای نامش خودداری کرده به خبرگزاری فرانسپرس گفته که صدها کانتینر از چند ماه به اینسو و شماری هم بیش از یک سال می شود که در بندر کراچی گیر کرده مانده است.

مقامات پاکستانی ادعا می کنند که میلیونها دالر مالیات را از دست داده اند، زیرا محصولات تجار افغان بدون مالیات گمرکی از بنادر این کشور به افغانستان ترازیت شده، سپس به طور قاچاق دوباره به پاکستان ارسال می شود.

اما اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان این ادعا را رد کرده، می گوید که در حال مذاکره با مقامات مربوط پاکستان است.

یونس مهمند سرپرست اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان که برای بحث در مورد آزادسازی دارایی های تجار افغان و سایر موضوعات تجارتی مرتبط به اسلام آباد رفته بود، روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت:

"ایجاد این مشکلات یا همچو موانع غیرقانونی بر اقتصاد هر دو کشور، تأثیر بسیار بدی خواهد کرد. به طور مثال ۳۰۰ کانتینر اموال متعلق به یک تاجر مواد غذایی است و اگر به موقع به افغانستان نرسد، خراب شده و از بین می رود. بالای او آنقدر مالیه وضع شده که در هیچ جا و هیچ کشور جهان قابل قبول نیست."

علاوه بر مواد غذایی محصولات گیر ماندۀ تجار افغان در بندر کراچی، لوازم الکترونیک گران قیمت، پرزه جات ماشین آلات، مواد کیمیاوی و منسوجات را شامل می شود.

با تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان در اگست سال ۲۰۲۱ میلادی، اختلافات بین کابل و اسلام آباد در مورد تجارت و ترانزیت افزایش یافته است.

پاکستان علاوه برآنکه به ترانزیت اموال تجار افغان اجازه نمی دهد، روند اخراج میلیون ها مهاجرا فغان مقیم آن کشور را نیز سرعت بخشیده است.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG