لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۲

پاکستان برای کاهش آلودگی هوا باران مصنوعی را در شهر لاهور آزمایش کرد


آرشیف - آلودگی هوا در شهر کراچی پاکستان
آرشیف - آلودگی هوا در شهر کراچی پاکستان

کیفیت هوا در شهر لاهور پاکستان به ویژه در چند هفته گذشته، نهایت خراب بود و حکومت ایالتی پنجاب، برای کمک به بهبود کیفیت هوا، چندین تاکتیک از جمله رخصتی‌های زودهنگام محلات کار و تعطیلی مکاتب را برای مدت دو روز اضافی به کار گرفت، اما این تدابیر، نتایج موثری چندان در قبال نداشت.

محسن نقوی، وزیر اعلی پنجاب روز شنبه (۱۶ دسمبر) به خبرنگاران گفت که هوای شهر لاهور به ویژه در جریان روز به طور مداوم به حیث آلوده‌ترین شهر جهان درجه بندی شده، بنابرین در یک اقدام پیشتاز به خاطر مبارزه با سطوح خطرناک آلودگی هوا، روز شنبه اولین باران مصنوعی، آزمایش شد.

به گفتۀ نقوی، باران مصنوعی در شعاع ۱۵ کیلومتری در نظر گرفته شده بود و در جریان آن حداقل در ۱۰ منطقۀ از شهر لاهور، نم، نم باران باریده است.

محسن نقوی، وزیر اعلی پنجاب گفته که این آزمایش باران مصنوعی به کمک امارات متحده عربی انجام شده و به استناد بیش از ۱۰۰۰ ماموریت سالانه باران مصنوعی توسط امارات متحده عربی و تکنولوژی‌های مشابه که توسط ایالات متحده امریکا و سایر کشورهای جهان استفاده می‌شود، مصون بودن این باران مصنوعی تضمین شده است.

بر اساس خبرگزاری دی. پی ای. جرمنی، یک تیم کارشناسان امارات متحدۀ عربی در دو هفته گذشته در شهر لاهور منتظر بودند و روز شنبه ۴۸ فلر یا شرارۀ مخصوص را برای بارورسازی ابرها، مستقر ساختند.

باران مصنوعی که به نام بارورسازی ابرها نیز شناخته می‌شود، روشی است که برای افزایش بارندگی با پراکنده کردن مواد کیمیاوی در هوا برای تشکیل باران یا برف استفاده می‌شود.

این تکنیک شامل بارورسازی ابرها با موادی مانند یود نقره، یود پتاسیم و یا یخ خشک است که به حیث هسته برای تشکیل قطرات آب عمل می‌کنند. از آنجایی که این ذرات رطوبت را جذب می‌کنند، می‌توانند منجر به رشد قطرات بزرگ‌تر شوند و به طور بالقوه، ممکن است باران را در ابرها تحریک کنند. اثر بخشی این میتود می‌تواند وابسته به شرایط جوی و عوامل دیگر، متفاوت باشد.

مقامات پاکستانی انتشار گازهای گلخانه‌ای صنعتی، دود ناشی از کوره‌های خشت‌پزی، دود وسایط نقلیه، سوزاندن بقایای محصولات زراعتی و ضایعات عمومی را عامل ایجاد آلودگی هوا و غبار دود، در ایالت مرکزی پنجاب می‌دانند.

پاکستان مسئول کمتر از یک درصد از انتشار گازهای کاربن در سطح جهان است، اما در بین ۱۰ کشور آسیب پذیر جهان در برابر آب و هوا، قرار دارد.

XS
SM
MD
LG