لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۳

مهاجرین برگشته از پاکستان در فراه و نیمروز با مشکلات فراوان دست و پنجه نرم میکنند


کمپ مهاجرین در ولایت نیمروز
کمپ مهاجرین در ولایت نیمروز

مهاجرین اخراج شده از پاکستان در ولایت های فراه و نیمروز از نبود امکانات و سرپناه در فصل زمستان شکایت می کنند.

عبدالله ۵۵ ساله یکی از چند صد هزار مهاجری افغان است که تقریباً دو ماه پیش از پاکستان اخراج شده است. پاکستان اعلام کرده که مهاجران بی اسناد را از آن کشور اخراج می کند.

عبدالله حالا در شهرک مهاجرین شهر فراه با شش عضو خانواده اش در زیر یک خیمه زندگی می کند و به رادیو آزادی می گوید که با مشکل اقتصادی و نبود سرپناه روبرو است:

"به خدا قسم که یک کمپل را شب یک مسلمان دیگر آورد که بالای بچه ها انداختم. خرج یک وقت غذای خود را ندارم. یک بچه کلان دارم او هم روز می رود دنبال کار و زباله جمع آوری می کند و کار هم نیست می رود سر چهار راه پس می آید می گوید که کار نیست."

عبدالله چهارده سال قبل به دلیل فقر و بیکاری به طور قاچاقی به پاکستان رفته بود و در شهر کویته آن کشور بدون داشتن اسناد اقامت مصروف کشاورزی بود.

اخترمحمد ۴۲ ساله در ولسوالی چهار برجک ولایت جنوب غربی نیمروز در همسایگی فراه با چهار عضو خانواده اش یک‌ ماه پیش از پاکستان اخراج شده است.

او هم به رادیو آزادی می گوید که سرپناه ندارد و از کمک طالبان هم‌ راضی به نظر نمی رسد:

"از طریق مسیر دک آمدم. مهاجرت در پاکستان مشکل شده بود حالا از ریاست حوادث می خواهم که کمکی که برای ما داده هیچ چیز نیست، زمستان آمده به هیزم نیاز دارم، به خانه نیاز دارم، ما کرایه خانه می خواهیم خانه هم نیست، به الله قسم همین قدر پیسه نیست که مصارف خانواده را تامین کنم و از سازمان ملل می خواهیم که با ما کمک کند و کمک نقدی کند."

کارمندان برخی از نهاد های امداد رسان در کمپ مهاجرین نیمروز
کارمندان برخی از نهاد های امداد رسان در کمپ مهاجرین نیمروز

اختر محمد ۱۶ سال پیش به پاکستان مهاجر شد و بدون اسناد قانونی در شهر پیشاور پاکستان زندگی می کرد و نیز از طریق ریکشای مسافر بری نفقه خانواده اش را تامین می کرد.

مقام های محلی طالبان در فراه و نیمروز از برگشت هزاران مهاجر افغان از پاکستان به‌ این ولایت ها خبر می دهند.

مولوی عبدالله ریاض رئیس مهاجرین طالبان در نیمروز به رادیو آزادی گفت که تا حال بیش از ۳۰۰ خانواده مهاجر افغان از پاکستان به این ولایت برگشته اند:

"به تعداد ۲۲۵ خانواده مهاجر از پاکستان به ولسوالی دلارام ولایت نیمروز آمده اند. البته این تعداد مهاجرینی است که از طریق سرحد تورخم و بولدک آمده است و برای هر خانواده از طرف امارت اسلامی ده هزار افغانی کمک شده است و به تعداد ۱۲۰ خانواده هم از طریق مسیر دک ولسوالی چهار برجک به شهر زرنج آمده اند که ما برایشان یک کمپ موقتی ساخته ایم و با این خانواده ها هم کمک های اولیه توسط ریاست مهاجرین و ریاست مبارزه با حوادث صورت گرفته است و در همکاری با موسسات روند کمک رسانی با این افراد نیز جریان دارد."

روند ورود مهاجرین از پاکستان به ولایت فراه
روند ورود مهاجرین از پاکستان به ولایت فراه

حکمت الله یک فعال جامعه مدنی در حوزه جنوب غرب افغانستان است.

او می گوید که اخراج پناهجویان افغان از پاکستان باید در فصل زمستان متوقف شود در غیر آن صورت فقر اقتصادی و بیکاری، بیشتر دامنگیر مردم این کشور و مهاجران اخراج شده از پاکستان خواهد شد:

"ما از کشور دوست پاکستان می خواهیم که این مردم را بگذارند که در پاکستان زندگی کنند؛ به خاطری که در افغانستان فعلاً نه ظرفیت کاری برای این مردم است و عدم اشتغال برای این مردم."

حکومت موقت پاکستان در ماه نوامبر امسال به گونه رسمی روند اخراج به گفته‌اش بیش از یک میلیون و هفتصد هزار مهاجر افغان بی‌سند را آغاز کرد. به گفته سازمان ملل متحد و کمیته بین‌المللی نجات، در جریان حدود دو ماه اخیر نزدیک به نیم میلیون افغان از پاکستان به افغانستان اخراج شده اند.

XS
SM
MD
LG