لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۵

ملل متحد: زنان و دختران زلزله زده هرات به حمایت روانی نیاز دارند


یک خانم با نواسه هایش در ولسوالی انجیل ولایت هرات که در اثر زلزله خانه شان ویران شده است. October 24, 2023
یک خانم با نواسه هایش در ولسوالی انجیل ولایت هرات که در اثر زلزله خانه شان ویران شده است. October 24, 2023

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد می‌گوید که افزایش رویدادهای طبیعی در افغانستان و نیازهای مهاجران عودت کننده، دختران و زنان افغان را به نقطۀ شکست می‌کشاند.

این اداره روز چهارشنبه در گزارشی نوشته است که پس از زلزلۀ هرات و در آستانه بازگشت مهاجرین افغان از پاکستان، بیشتر افراد متاثر از جمله زنان حامله نیاز به درمان فیزیکی و روانی دارند.

در این گزارش که در بارۀ زلزۀ هرات نوشته شده، بیشتر تمرکز آن بر دختران و زنان است و گفته شده که برخی از زنان آواره از بابت ویران شدن خانه‌هایشان نگران هستند و برخی از آنها نیز مسئولیت تداوی مجروحان خود و مسئولیت تمام خانواده را به عهده دارند.

پیو اسمیت، رئیس صندوق جمعیت سازمان ملل متحد برای آسیا پسفیک می‌گوید:
"بسیاری از زلزله زده‌ها از جمله زنان حامله آسیب دیده اند، علاوه بر صدمات جسمی، مشکلات روانی نیز پیدا کرده اند. این دختران و زنان رنج می‌برند و رنج‌شان بخاطر این است که خانواده‌هایشان از بین رفته، خانه‌هایشان از بین رفته، تمام زندگی‌شان از بین رفته است. آنها به شدت به حمایت روانی برای کمک به مبارزه و بازسازی زندگی خود نیاز دارند."

بر اساس معلومات صندوق جمعیت ملل متحد، ۴ زلزله که از ۷ تا ۱۵ اکتوبر رخ داده، ۱.۶ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده و اکنون که بیش از دو ماه از این زلزله‌ها می‌گذرد، هنوز هم ۷۶۰۰۰ زن از جمله ۳۸۰۰۰ دختر به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند تا از این فاجعه بیرون شوند.

برخی زلزله‌زدگان هرات نیز از وضعیت بد شان شکایت دارند.

شهزاد، یکی از باشندگان ولسوالی زنده‌جان به رادیو آزادی گفت:
"مشکلات زیادی داریم، حالا شب را روی زمین سرد می‌گذرانیم. حال ما را شما و خدا می‌دانید که ما در چه وضعیتی هستیم. خانه، زمین و همه چیزمان را از دست دادیم."

پیش از این هم برخی زلزله‌زدگان هرات در گفت‌وگو با رادیو آزادی از نبود سرپناه و نیازمندی‌شان به کمک‌های بشردوستانه شکایت کرده بودند.

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد نیز در گزارش خود از بازگشت مهاجران افغان از مسیر تورخم و سپین بولدک که بسیاری از آنها نیازمند کمک‌های صحی و روانی هستند، نیز نوشته است.

این اداره افزوده که در هر دو طرف گذرگاه مراکز صحی عاجل را ساخته است تا امکانات صحی را برای همه از جمله زنان حامله فراهم کند.

پیش از این هم شماری از نهادهای دیگر سازمان ملل متحد از جمله سازمان جهانی صحت از افزایش بیماری‌های ساری و افزایش فشار بر بخش صحی پس از زلزلۀ هرات و ورود مهاجرین بازگشته از پاکستان ابراز نگرانی کرده اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG