لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۰

نداشتن تذکره و شناسنامه مشکلات جدی برای مهاجرین برگشته از پاکستان ایجاد کرده است


روند برگشت مهاجرین افغان از پاکستان به افغانستان
روند برگشت مهاجرین افغان از پاکستان به افغانستان

درحالی که هنوز هم روند برگشت مهاجرین افغان از پاکستان ادامه دارد، برخی مهاجرین عودت کننده می‌گویند که در کنار دیگر مشکلات تذکره یا شناسنامه ندارند.

محمد علی، یکی از آنان که در شهر کابل مستقر شده است، به رادیو آزادی گفت:

"ما در خانه ۱۹ نفر هستیم، تنها پدر ما تذکره داشت که از او هم مفقود شده است، دیگر هیچ کسی ما نه تذکره الکترونیکی داریم و نه کاغذی."

وی می‌گوید که محل گرفتن تذکره هم برایش مشخص نیست و دراین بخش هیچ گونه آگاهی هم برایشان داده نشده است.

میرعالم، یکی دیگر از آنان که پس از برگشت از پاکستان در ولایت ننگرهار مستقر شده است، می‌گوید که داشتن شناسنامه برایشان بسیار ضروری است.

او گفت که برای پیشبرد امور زندگی‌اش در بیشتر بخش‌ها به شناسنامه نیاز دارد، اما به دلیل ضعف اقتصادی نمی‌تواند هزینۀ اخذ آن را پرداخت کند:

"من روز گذشته فرزندان خود را به مکتب برده بودم، آنجا از من تذکره‌هایشان را خواست، یک تذکره در کل ۷۰۰ افغانی هزینه دارد، این بسیار مشکل است، در این زمینه باید امارت اسلامی با مهاجرین همکاری کند، بیشتر مهاجرین تذکره ندارند."

بسیاری از مهاجرین برگشته به افغانستان حتی تذکره کاغذی ندارند و توان پرداخت هزینه برای تذکره الکترونیکی را نیز ندارند
بسیاری از مهاجرین برگشته به افغانستان حتی تذکره کاغذی ندارند و توان پرداخت هزینه برای تذکره الکترونیکی را نیز ندارند

آدم خان هم که پس از برگشت از پاکستان حالا در ولایت کندز زندگی می‌کند، به همین مسأله اشاره می‌کند:

"ما در خانه همراه با کودکان هشت نفر هستیم، تنها من تذکره دارم، دیگر هیچ کس ندارد، اگر خانه را هم به کرایه می‌گیرم تذکره را می‌خواهد، اگر حالا تذکره را بگیریم توان‌اش را نداریم، پول نیست، پول را که داشتیم تا حال همه را مصرف خرچ و خوراک خود کردیم."

این که تا به حال چه تعداد مهاجرین عودت کننده شناسنامه دریافت کردند، خواستیم نظر محمد حلیم رفیع، سخنگوی ادارۀ ملی احصائیه تحت کنترل حکومت طالبان را بگیریم، وی از صحبت با رادیو آزادی خودداری کرد.

پس از آن که حکومت موقت پاکستان فیصلۀ اخراج بیش از ۱.۷ میلیون مهاجر افغان فاقد اسناد را از آن کشور مطرح کرد، به اساس گزارش‌ها، روزانه صدها و هزارها مهاجر افغان از این کشور به افغانستان برگشت می‌کنند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت و کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در گزارش اخیر خود به تاریخ ۲۷ دسامبر گفته اند که از اول اکتوبر تا آن زمان بیش از ۴۸۳هزار مهاجر افغان از پاکستان به افغانستان برگشته اند.

خبرگزاری دولتی باختر در کنترل حکومت طالبان ناوقت روز گذشته در صفحۀ ایکس خود نوشت که تنها روز جمعه از طریق گذرگاه‌های تورخم، انگورادی و سپین بولدک ۱۱۰ خانواده از پاکستان به افغانستان برگشته اند.

با وجود تأکید حکومت طالبان بر تأمین کمک به برگشت کنندگان، پیش از این شماری از برگشت‌کنندگان به رادیو آزادی شکایت کرده بودند که به دلیل نداشتن سرپناه و امکانات اولیۀ زندگی با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند.

XS
SM
MD
LG