لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۳

حکومت طالبان: گزینش نماینده اضافی از سوی ملل متحد برای افغانستان غیر ضروریست


ساختمان وزارت خارجه افغانستان - عکس از آرشیف
ساختمان وزارت خارجه افغانستان - عکس از آرشیف

حکومت طالبان با اظهار ناراحتی در پیوند به قطعنامهٔ تصویب شده از سوی شورای امنیت ملل متحد می‌گوید، با وجود خواست چین و روسیه، دو عضو دایمی شورای امنیت ملل متحد برای زمان و بحث بیشتر روی ارزیابی هماهنگ کنندۀ ویژۀ این سازمان، این شورا بدون مشوره با حکومت طالبان این قطعنامه را تصویب کرده است.

شورای امنیت ملل متحد به تاریخ ۲۹ دسمبر (روز جمعه) با وجود دو رای ممتنع روسیه ‌‌و چین، قطعنامهٔ شماره ۲۷۲۱ را تصویب کرده است که در آن به حفاظت از حقوق زنان، کودکان و اقلیت‌ها، گمارش یک نمایندهٔ جدید دیگر برای افغانستان و ایجاد یک نقشه راه برای افغانستان توصیه شده است.

اما وزارت خارجهٔ حکومت طالبان در اعلامیه‌ای که ناوقت روز شنبه نشر کرده، گفته که در موجودیت یوناما، گزینش نمایندهٔ اضافی برای افغانستان غیر ضروری است.

در اعلامیه ادعا شده که نمایندگان ویژه نه تنها در تاریخ معاصر افغانستان و جهان هیچ مناقشه‌ای را حل نکرده‌اند، بلکه با تحمیل نسخه‌های خارجی اوضاع را بیشتر از پیش دشوار کرده‌اند.

‎هرچند ‎وزارت خارجهٔ طالبان از تلاش‌های مثبت سازمان ملل متحد برای تعامل قوی‌تر و گسترده‌تر با افغانستان استقبال کرده، اما همچنان گفته است که رویکردهای آن‌ها به اساس باورهای دینی تغییر ناپذیر، ارزش‌های فرهنگی و ارزش‌های ملی مردم افغانستان استوار خواهد بود.

حکومت طالبان در حالی موضوع منافع ملی افغان‌ها را مطرح می‌کند که مکاتب بالاتر از صنف ششم و پوهنتون‌ها را به روی دختران بسته‌اند، بر کار زنان نیز ممنوعیت وضع کرده‌اند.

طالبان همچنان متهم‌اند که به جای ایجاد حکومت همه‌شمول افراد گروه خود را در همه اداره‌ها گماشته‌اند.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان در اعلامیه‌اش از ملل متحد خواسته‌ که واقعیت‌های موجود را در هرگونه تصمیم مربوط به افغانستان در نظر داشته باشد و تصامیمش تحت تاثیر کدام طرف قرار نگیرد.

از سوی هم محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع ملی حکومت طالبان روز یک‌شنبه در یک نشست خبری در کابل ادعا کرد که ملل متحد به ویژه شورای امنیت این سازمان به گفتهٔ او شکار اطلاعات کاذب شده است:
"متاسفانه ملل متحد به ویژه شورای امنیت شکار اطلاعات کاذب شده، کشورهای منطقه و جهان باید به گزارش‌های کاذب در مورد افغانستان باور نکنند، راه تفاهم ما برای هر کسی باز است، می‌توانند خود را در مورد هر نوع نگرانی مطمئن بسازند."

اما جبههٔ مقاومت ملی، گروه مخالف حکومت طالبان روز یک‌شنبه با نشر اعلامیه‌ای از قطعنامهٔ شورای امنیت ملل متحد استقبال کرده و گفته است، شورای امنیت و اعضایش باید زمان بیشتری برای بررسی ارزیابی مستقل و توصیه‌های آن و ارزیابی دیدگاه‌های مخالفان سیاسی، مدنی و نظامی طالبان بدهد.

جبههٔ مقاومت ملی بر خلاف حکومت طالبان از پیشنهاد گمارش نمایندهٔ جدید برای افغانستان از سوی سازمان ملل متحد نیز استقبال کرده است.

شورای امنیت ملل متحد درحالی قطعنامهٔ جدید را در مورد افغانستان تصویب کرده که طالبان در داخل افغانستان به پیشنهاد‌های مطرح شده در مورد تأمین حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران و ایجاد یک حکومت همه‌شمول، پاسخ مثبت نداده ‌اند.

XS
SM
MD
LG