لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۶

نگرانی آمریکا از فعالیت های تروریستی شاخه ولایت خراسان گروه داعش


آرشیف - شماری از جنگجویان گروه داعش
آرشیف - شماری از جنگجویان گروه داعش

در پی حملات هفته گذشته شاخۀ ولایت خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) در قندهار و مسکو، وزارت خارجۀ ایالات متحده از توانایی این گروه در انجام فعالیت‌های تروریستی ابراز نگرانی کرده است.

متیو میلر، سخنگوی این وزارت که روز گذشته در واشنگتن به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌داد، گفت که امریکا به صراحت اعلام کرده است که باید مراقب شاخۀ ولایت خراسان گروه داعش بود و آنان برای این هدف با متحدان‌شان کار می‌کنند.

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

وی در بارۀ تهدید و فعالیت شاخۀ ولایت خراسان گروه داعش در افغانستان گفت:
"در مورد افغانستان باید بگویم که ما همیشه گفته‌ایم که مهم است که این کشور دیگر به پناهگاه امن تروریست‌ها تبدیل نشود که می‌خواهند به آمریکا آسیب برسانند. ما تعهد خود را برای برخورد با تروریست‌ها در افغانستان نشان داده‌ایم، اما به طالبان نیز روشن کرده ایم که مبارزه با گروه‌های تروریستی در داخل افغانستان به نفع آنهاست."

سخنگوی حکومت طالبان به این اظهارات وزارت خارجۀ آمریکا واکنشی نشان نداده است، اما پیش از این گفته بود که داعش تهدید بزرگی برای افغانستان نیست.

این در حالی است که شاخۀ ولایت خراسان گروه داعش پس از به قدرت رسیدن مجدد طالبان، حملات خونینی را در ولایات مختلف افغانستان انجام داده و برخی از مقام‌های حکومت طالبان را نیز هدف قرار داده است.

مایک پامپیو، وزیر خارجۀ سابق آمریکا
مایک پامپیو، وزیر خارجۀ سابق آمریکا

همزمان، مایک پامپیو، وزیر خارجۀ سابق آمریکا به روز چهارشنبه در صفحۀ ایکس (توییتر سابق) خود با اشاره به حملۀ داعش به مسکو نوشته است، این حمله نشان می‌دهد که تهدید داعش هنوز تمام نشده است.

پامپیو همچنین به عنوان انتقاد نوشته است که برخورد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مورد افغانستان این تهدید را افزایش داده است.

پیش از این لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه، خواستار حمله به مراکز شاخۀ ولایت خراسان گروه داعش در افغانستان شده بود.

گراهام در صفحۀ ایکس (توییتر سابق) خود نوشته بود که آنان باید اهداف مربوط به شاخۀ ولایت خراسان گروه داعش در افغانستان را هدف قرار دهند و تا دیر نشده عملیات این گروه را خنثی کنند.

گفتنی است که روز یک‌شنبه مایکل مک کال، رئیس کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز از افزایش توان عملیاتی شاخۀ ولایت خراسان گروه داعش ابراز نگرانی کرده بود.

مک کال در برنامۀ رو در روی ملت «Face The Nation» شبکۀ "سی بی‌اس" در پاسخ به این سوال که آیا داعش می‌تواند به امریکا حمله کند، گفت، اینطور به نظر می‌رسد.

اما حکومت طالبان همواره مدعی شده است که اجازه نمی‌دهد از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده شود.

مرتبط

XS
SM
MD
LG