لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۳

راننده های تکسی در کابل از گزاف بودن قیمت تغییر رنگ موتر های شان شکایت دارند


تغییر رنگ تکسی ها در کابل و ولایات افغانستان
تغییر رنگ تکسی ها در کابل و ولایات افغانستان

شماری از رانند‌گان تکسی می‌گویند، حکومت طالبان برای تغییر رنگ تکسی‌ها فقط با یک شرکت در کابل قرارداد کرده که با هزینۀ گزاف موترهایشان را رنگ می‌کند.

به گفتۀ آنان، روند ترمیم و کپی کشی موتر هم پیش از رنگ کردن به عهدۀ مالکین موتر است که این موضوع هزینۀ تغییر رنگ موترهایشان را سنگین‌تر می‌کند.

یکی از رانند‌گان تکسی در شهر کابل که از هزینۀ زیاد برای تغییر رنگ تکسی‌ها شاکی است و نمیخواهد از وی در گزارش نام گرفته شود میگوید ریاست ترافیک حکومت طالبان موضوع تغییر رنگ تکسی‌ها را با یک شرکت خاص قرار کرده و تغییر رنگ در بازارهای آزاد را قبول ندارد:

" تمام چیزهای موتر قبل از رنگ ضرورت دارد، مثلا کپی‌کشی است، بعضی جاهای موتر شارید‌گی است، آن به دوش خود مالک موتر می‌باشد، او را مالک موتر جور می‌کند و بعداً به ترانسپورت تسلیم‌اش می‌کنند و ترانسپورت فقط و فقط یک رنگ را به رویش پوف می‌کند که او رنگ هم بسیار رنگ بی‌کیفیت است."

راننده های تکسی در کابل مجبور اند برای تغییر رنگ تکسی های خود به یک شرکت قرار دادی مراجعه کنند
راننده های تکسی در کابل مجبور اند برای تغییر رنگ تکسی های خود به یک شرکت قرار دادی مراجعه کنند

یکی دیگر از رانندگان تکسی با تأیید این موضوع می‌گوید که هزینۀ تنها رنگمالی موتر نزدیک به ۱۰ هزار افغانی است که باید به شرکت قراردادی تحویل داده شود.

او هم که نخواست نامش در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفت:

"چیزی کم یک ده هزار خودت در بیرون مصرف می‌کنی لقمه تیار می‌بری برای همان شرکت، به حساب ۹ هزار و ۸۰۰ روپیه حالا می‌گیرد، سابق بود ۹ هزار و یک‌ونیم صد حالا به حساب دیگر هم بالایش کرده، ۹ هزار و ۸۰۰ روپیه را می‌گیرد یک رنگ پوف می‌کند خلاص، خو کار خرابی در کجا است، خرابی در اینجا است که همین رنگی که این پوف می‌کند همان رنگ را در بازار پوف کنی بیشترش را هم اگر پوف کنی از ۴ یا ۵ هزار بالا نمی‌شود."

یکی دیگر از رانندگان تکسی در کابل می‌گوید، بازار کارشان کساد است و توان پرداخت این هزینه برای شرکت قراردادی حکومت طالبان را ندارند و مجبور اند که قرض بگیرند:

"موتر که است اول به ریاست ترافیک می‌رود بعداً ریاست ترافیک به ترانسپورت تسلیم می‌کند، آنجا در ریاست ترانسپورت رنگ می‌شود، با کدام شرکت قرارداد کردند، نام شرکت را من نمی‌دانم و مردم بسیار اقتصاد ضعیف دارند، اقتصاد ضعیف است نمی‌توانند که آنقدر پیسه را به ریاست تسلیم کنند".

با تلاش‌های زیاد موفق به تماس با مسئولان شرکت قراردادی تغییر رنگ تکسی‌ها نشدیم.

اما نجات نواز، سکرتر و سخگوی ریاست ترافیک حکومت طالبان تأیید می‌کند که برای تغییر رنگ تکسی‌ها با یک شرکت قرارداد کرده اند.

به گفتۀ او، این قرارداد از طریق داوطلبی آزاد صورت گرفته است.

او دلیل اختصاصی کردن تغییر رنگ به یک شرکت را رنگ شدن موترها با یک کُد و یکسان به نظر رسیدن تکسی‌ها عنوان می‌کند.

تکسی های کابل که به رنگ جدید ظاهر شده اند
تکسی های کابل که به رنگ جدید ظاهر شده اند

سخگوی ریاست ترافیک حکومت طالبان در بارۀ هزینۀ رنگ کردن تکسی‌ها از سوی شرکت قراردادی این ریاست به رادیو آزادی گفت:

"در شهر و بازار این شایعات و آوازه است که موترها در بازار ارزان رنگ می‌شوند، در این مورد ما هم تحقیقات زیاد کردیم ما هیچ جای این گونه سندی پیدا نکردیم که این موتر ارزان رنگ شود، اگر کدام جای رنگ شود، ممکن بسیار استثنا باشد."

او افزود به دارند‌گان تکسی اجازه رنگ کردن در دیگر شرکت‌ها را نمی‌دهند، زیرا به گفتۀ او، آنان به شرکت قراردادی پالیسی خاص و کد خاص داده اند.

اما چرا راننده‌گان تاکسی با آنکه می‌گویند توان اقتصادی مناسب ندارند، مجبور به تغییر رنگ تکسی‌هایشان از زرد به آبی‌اند؟

مسئولان ریاست پولیس ترافیک حکومت طالبان دلیل این کار را نبود یک کد مشخص برای رنگ قبلی تکسی‌ها عنوان کرده اند.

این ریاست حدود یک سال پیش تصمیم گرفت تا رنگ تکسی‌ها در پایتخت از زرد به آبی فیروزه‌ای و سفید و تکسی‌های اطراف به آبی تغییر کند.

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی مسئولان ریاست ترافیک حکومت طالبان این پروسه پس از کابل در ولایات ننگرهار، کندهار، بلخ و هرات آغاز شده است.

روند تغییر رنگ تکسی‌ها روز شنبه/ ۱۱ حمل در ولایت هرات آغاز شده و قرار است در ولایات کندز و خوست هم آغاز شود.

XS
SM
MD
LG