لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۵

اخراج مهاجرین افغان از پاکستان؛ نزدیک به ۱۵۰۰ تن در جریان سه روز به افغانستان برگشته اند


خانواده های مهاجرین افغان که از پاکستان به طور جبری اخراج شده اند
خانواده های مهاجرین افغان که از پاکستان به طور جبری اخراج شده اند

وزارت مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان می‌گوید که به روز های ۲۷ تا ۲۹ ماه ثور ۱ هزار و ۴۹۴ مهاجر افغان از پاکستان به افغانستان به گونۀ اجباری برگشت داده شدند.

این وزارت در صفحۀ ایکس خود نوشته است که این مهاجران از طریق مرز تورخم و سپین بولدک به افغانستان اخراج شدند.

در همین حال کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان (یو ان اچ سی آر) در گزارش هفته‌وار خود در مورد بازگشت مهاجران افغان از پاکستان گفته است که از ۱۲ تا ۱۸ ماه می حدود ۲۰۲۶ تن بازگشت کردند که ۷۱ درصدشان کارت پی او آر داشتند.

این درحالیست که تداوم سیاست اخراج مهاجرین افغان از پاکستان که در ماه نوامبر سال ۲۰۲۳ آغاز شد و هنوز هم ادامه دارد، مهاجران افغان مقیم پاکستان را که سال‌هاست در این کشور زندگی می‌کنند، با نگرانی و مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است.

در برخی از گزارش ها آمده است که پولیس در شهر های مختلف پاکستان روند بازداشت افغانها را نیز افزایش داده است
در برخی از گزارش ها آمده است که پولیس در شهر های مختلف پاکستان روند بازداشت افغانها را نیز افزایش داده است

ولی، یکی از آنان در منطقۀ بتیزی ایالت بلوچستان پاکستان به رادیو آزادی گفت:

"چهل سال می‌شود ما اینجا زندگی می‌کنیم. بسیار نگران هستیم، چون اطفال اینجا مکتب می‌روند، زندگی ما اینجاست. ما در پاکستان نه هم در افغانستان زمین و جایداد نداریم."

یک مهاجر افغان در پاکستان: مشکلات ما اینقدر زیاد شده است که  سفر از یک شهر به شهر دیگر پاکستان دشوار شده است

یک تن دیگر از مهاجران افغان در پاکستان که نخواست نامش در گزارش منتشر شود می‌گوید، سه سال می‌شود در پاکستان زندگی می‌کند، اما اخیراً به دلیل فشارهای حکومت پاکستان بر مهاجرین افغان نمی‌توانند در شهروبازار به راحتی گشت و گذار کنند:

"مشکلات ما اینقدر زیاد شده است که سفر از یک شهر به شهر دیگر پاکستان دشوار شده است. وضعیت روانی مهاجران افغان خوب نیست و ادامۀ اخراج اجباری افغان‌ها خلاف قوانین حقوق بشر است. نگرانی دیگر ما این است که سطح بیکاری در کشور بسیار زیاد است و با اخراج اجباری افغان این مشکل زیادتر می‌شود."

این درحالیست که افغانستان به دلیل افزایش بلایای طبیعی و فقر نیازمندی بیشتری به کمک‌های بشردوستانه دارد و در کنار سیلاب‌زدگان که خانه‌ها، مواشی، زمین و دیگر دارایی‌شان را از دست دادند، مهاجران افغان که اخیرً از پاکستان برگشته اند، از وضعیت‌شان شکایت دارند.

فیض‌الله ایوبی، یکی از آنان در میدان وردک که دو ماه پیش از پاکستان اخراج شده است، به رادیو آزادی می‌گوید، در افغانستان کار و بار ندارد و زندگی‌اش به سختی می‌گذرد:

"ما را از خانه ما گرفتند به افغانستان اخراج کردند، تمام دار و ندار ما آنجا باقی ماند. اینجا خانه نداریم و اکنون در یک خانه زندگی می‌کنیم که هیچ امکانات ندارد. وضعیت اقتصادی ما بسیار خراب است و قیمت‌ها بسیار بالا است و وضعیت سختی داریم."

بسیاری از مهاجرین برگشت کننده در افغانستان با مشکلات فراوان و در زیر خیمه ها زنده گی می کنند
بسیاری از مهاجرین برگشت کننده در افغانستان با مشکلات فراوان و در زیر خیمه ها زنده گی می کنند

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهند‌گان (یو ان اچ سی آر) و سازمان بین‌المللی مهاجرت (آی او ام) پیش از این ابراز نگرانی کرده بودند که افغان‌ها در پاکستان با آزار و اذیت پولیس مواجه هستند و در بازگشت به افغانستان نیز با مشکلات بیکاری و بی‌سرپناهی دست و پنجه نرم می‌کنند.

حکومت پاکستان در مرحلۀ اول اخراج اجباری مهاجران افغان فاقد اسناد را در ماه نوامبر سال ۲۰۲۳ آغاز کرد که در این مرحله بیش از نیم میلیون مهاجر افغان را به افغانستان اخراج کرد.

سازمان بین‌المللی مهاجرت پیش از این گفته بود که از جنوری ۲۰۲۳ تا اپریل ۲۰۲۴، بیش از یک و نیم میلیون مهاجر افغان از ایران و پاکستان به کشورشان برگشت کرده اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG