لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۰

در جستجوی پاسخ به تهدید های امنیتی از افغانستان؛ وزرای خارجه سازمان شانگهای اجلاس برگزار می‌کنند


برخی از افراد طالبان
برخی از افراد طالبان

خبرگزاری تاس روسیه گزارش داده است که بحث در بارۀ تقویت ثبات در افغانستان، مبارزه با تهدیدات تروریستی و مواد مخدر بخشی از آجندای نشست وزیران خارجۀ کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای را تشکیل می‌دهد.

این خبرگزاری روز یک‌شنبه با نشر مطلبی همچنان گفته که این نشست به روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در آستانه، پایتخت قزاقستان برگزار می‌شود.

سازمان همکاری شانگهای پیش از این در ویب سایت خود نوشته بود که وزیران خارجه و سران هیئت‌ها در این نشست در بارۀ آجنداهای بین‌المللی و منطقه‌ای، مسائل امنیتی و توسعۀ همکاری‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه و اتخاذ آمادگی‌ها برای برگزاری اجلاس سران این سازمان که قرار است در ماه جولای برگزار شود، صحبت خواهند کرد.

یکی از جلسات رهبران کشور های عضو سازمان همکاری های شانگهای
یکی از جلسات رهبران کشور های عضو سازمان همکاری های شانگهای

این در حالیست که مشاوران امنیت ملی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای حدود ۶ هفته قبل فعالیت "گروه های تروریستی" در افغانستان تحت حاکمیت طالبان را تهدیدی جدی برای کشورهای عضو این سازمان منطقه‌ای خوانده و در اعلامیه‌آی از حکومت طالبان خواستند تا مسئولیت خود را در امر مبارزه با گروه‌های تروریستی بین‌المللی ادا کند.

اما مقام‌های طالبان همیشه این نگرانی‌ها را بی‌اساس خوانده و اطمینان داده اند که در برابر گروه‌های تروریستی مبارزه می‌کنند و از خاک افغانستان برای بی‌ثباتی دیگر کشورها، استفاده نمی‌شود.

پیش از این شماری از کشور های آسیای مرکزی و عضو سازمان همکاری شانگهای از جمله تاجیکستان و ازبیکستان از تهدیدات تروریزم، بی‌ثباتی و سرایت احتمالی تندروی و افراط‌گرایی از افغانستان به کشورهای‌شان نگرانی نشان داده اند.

عزیز آرینفر، یکی از آگاهان سیاسی هم به رادیو آزادی گفت که نگرانی‌ها در بارۀ تروریزم جهانی، مواد مخدر و صدور بی‌ثباتی از افغانستان از نگرانی‌های عمده برای کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به شمار می‌رود:

"کشورهای عضو شانگهای که همسایگان افغانستان شمرده می‌شوند در واقع نگرانی‌های بسیارعمیقی از بی‌ثبات بودن افغانستان دارند، چون اگر افغانستان بی‌ثبات باشد دست کم می‌تواند که مانع بسیار جدی بر سرراه تطبیق بعضی پروژه‌های دوجانبه یا چند جانبه که بین کشورهای شانگهای است، ایجاد کند."

اخترراسخ، آگاه امور امنیتی می‌گوید، اعضای سازمان همکاری شانگهای تلاش می‌کنند با بحث در بارۀ چگونگی تأمین ثبات در افغانستان، نگرانی‌هایشان را در این باره رفع بسازند:

"بخاطر رفع نمودن تشویش‌ها از آدرس تروریزم بخصوص فعالیت داعش، کشورهای سازمان شانگهای می‌خواهند که طالبان را وادار به این بسازند که در مقابل این گروه‌های تروریستی بجنگند و مشترکا جغرافیای افغانستان و منطقه را با تفاهم همدیگر اقلاً به طرف صلح و در مقابله با تروریزم به یک قوت قوی مبدل بسازند."

تعدادی از اهضای تحریک طالبان پاکستان . این گروه نیز به عنوان یکی از تهدیدات امنیتی برای منطقه به ویژه به پاکستان دانسته میشود
تعدادی از اهضای تحریک طالبان پاکستان . این گروه نیز به عنوان یکی از تهدیدات امنیتی برای منطقه به ویژه به پاکستان دانسته میشود

در حال حاضر قزاقستان ریاست دوره‌ای سازمان همکاری شانگهای را به عهده دارد.

چین، روسیه، قزاقستان، قرغیزستان، تاجیکستان، ازبیکستان، ایران، هند و پاکستان اعضای دایمی سازمان همکاری شانگهای هستند و افغانستان، مغولستان، بلاروس، عراق و سریلانکا از اعضای ناظر این سازمان اند.

اما در نشست‌های قبلی سازمان همکاری‌ شانگهای که در بیش از دو و نیم سال گذشته برگزار شده، از مقام‌های حکومت طالبان دعوت نشده است.

حافظ ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان به پرسش‌ها در این باره پاسخ نداد، اما حدود دو ماه قبل مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی رئیس‌الوزرای حکومت طالبان در دیدار با ژاو شینگ، سفیر چین در کابل ابراز امیدواری کرده بود که از حکومت آنان در نشست آیندۀ سازمان همکاری شانگهای به عنوان عضو ناظر دعوت شود.

XS
SM
MD
LG