لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۲۷ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۱

ائتلاف نهادهای‌ امدادرسان: رقم بازگشت پناه‌جویان از پاکستان افزایش زیادی داشته است


بر اساس گزارش ائتلاف نهادهای امدادرسان، رقم بازگشت پناه‌جویان افغان از پاکستان افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.
بر اساس گزارش ائتلاف نهادهای امدادرسان، رقم بازگشت پناه‌جویان افغان از پاکستان افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

با ادامه روند اخراج پناه‌جویان افغان از پاکستان، ائتلاف نهادهای امدادرسان می‌گوید که از پانزده‌هم سپتمبر سال گذشته به این‌سو در رقم برگشت کننده‌گان افغان از پاکستان افزایش قابل ملاحظه به میان آمده است.

این ائتلاف در گزارش تازه خود که ناوقت روز چهارشنبه ۲۲ می منتشر کرده، گفته که از ۱۵ سپتمبر سال گذشته تا ۱۸ می سال روان حدود ۵۹۰ هزار پناه‌جوی افغان به کشور شان برگشته اند.

این ائتلاف که سازمان بین‌المللی مهاجرت، کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهنده‌گان، شوراهای پناه‌جویان ناروی و دنمارک، برنامه غذایی جهان و به شمول فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و سره میاشت ۱۱ سازمان عضویت آن را دارد می‌گوید که تعداد پناهجویان برگشت کننده در اوایل ماه اکتوبر از روزانه ۲۰۰ پناه‌جو در اوایل ماه نومبر تا ۲۵ هزار پناهجو افزایش یافته است.

بیشتر بازگشت کننده‌گان کودکان یا نوجوانان هستند.
بیشتر بازگشت کننده‌گان کودکان یا نوجوانان هستند.

بر اساس ارقام ارائه شده از سوی این نهاد، در میان افغان‌های برگشت داده شده ۶۲ درصد شان کودکان و نوجوانان هستند که ۲۰ درصدشان کودکان پائین‌تر از پنج سال و متباقی ۴۸ درصد شان زنان اند.

در این حال کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان (یو ان اچ سی آر) نیز در یک گزارشی که ناوقت روز چهارشنبه نشر کرده گفته که حقوق بشری بیشتر برگشت کننده‌ها، حین برگشت‌شان به کشور از سوی جناح‌های مختلف نقض شده و آن‌ها به مناطق که فرستاده شده‌اند نیز با مشکلات زیادی روبه‌رو اند.

این درحالی‌ست که شماری از افغان‌های که از پاکستان به افغانستان برگشته اند، از وضعیت بد اقتصادی و عدم حمایت‌های لازم شکایت می‌کنند.

عزیزالله یک برگشت کننده افغان که اکنون در ولایت وردک زنده‌گی می‌کند و حدود دو ماه قبل به کشور برگشته است دراین مورد به رادیو آزادی گفت: "از آن‌جا اخراج شدیم، همه چیز ما در آن‌جا باقی ماند، این‌جا خانه‌های کهنه است، اقتصاد ما هم صفر شده‌است، کار و بار هم نیست، ما حیران استیم که نان چاشت را پیدا کنیم یا از شام را، ما بخاطر کودکان خود بسیار نگران و به تشویش هستیم."

پناه‌جویان: بازگشت به افغانستان زندگی ما را با تهدید روبرو می‌سازد.
پناه‌جویان: بازگشت به افغانستان زندگی ما را با تهدید روبرو می‌سازد.

در مورد اقدامات حکومت برای حل مشکلات پناهجویان عودت کننده به کشور از ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان پرسیدیم، اما به پرسش‌های ما پاسخ نداد.

از سوی دیگر پناه‌جویانی‌که در پاکستان زنده‌گی می‌کنند و با تهدید اخراج روبه‌رو هستند می‌گویند که اگر به افغانستان برگشتانده شوند، با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهند شد.

سراج یک پناه‌جوی افغان از شهر کراچی پاکستان در این مورد به رادیو آزادی گفت: "بیشتر کسانی‌که در سال ۲۰۲۱ به پاکستان مهاجر شده‌اند، هر کدام‌شان که به افغانستان بروند با تهدید روبه‌رو می‌شوند، از حکومت پاکستان و جامعه جهانی می‌خواهیم که در مورد سرنوشت آن‌ها فکر کنند که هرگاه آن‌ها دیپورت شوند سرنوشت‌شان چگونه خواهد بود."

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان ملل متحد (یو ان اچ سی آر) و سازمان بین‌المللی مهاجرت (آی او ام) پیش از این نگرانی نشان داده بودند که افغان‌های مستقر در پاکستان از سوی پولیس آزار و اذیت شده و پس از برگشت به کشورشان با مشکل بی‌کاری و بی‌سرپناهی روبه‌رو می‌شوند.

قابل یادآوریست که سازمان بین‌المللی مهاجرت (آی او ام) پیش از این گفته است که از جنوری سال ۲۰۲۳ میلادی تا اپریل سال ۲۰۲۴ میلادی بیش از یک‌ونیم میلیون پناهجوی افغان از ایران و پاکستان به افغانستان برگشته اند.

XS
SM
MD
LG