لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۱ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۶

عملیات تخریب کشتزار های کوکنار در افغانستان؛ موثریت این روند تا چی حد بوده است؟


جریان تخریب کشتزار های کوکنار در بخشی از مناطق جنوب افغانستان
جریان تخریب کشتزار های کوکنار در بخشی از مناطق جنوب افغانستان

نظامیان طالبان عملیات تخریب فصل خزانی کشت کوکنار را در اواخر ماه دلو سال ۱۴۰۲ آغاز کردند و این عملیات در اواسط ماه جوزای سال ۱۴۰۳ شمسی پایان یافت.

هرچند حکومت طالبان تا حال ارقام رسمی در رابطه به میزان کوکنار کشت شده در فصل خزان سال گذشته را اعلان نکرده است، اما خبرنامه های نشر شده از سوی وزارت داخله در رابطه به عملیات تخریب مزارع کوکنار نشان میدهد که در این فصل در (۳۴) ولایت افغانستان کوکنار کشت شده بود.

هرچند دهقانان در صحبت با رادیو آزادی فقر و نبود کار را علت اصلی کشت کوکنار گفته اند، اما مقامهای حکومت طالبان ادعا میکنند که بلند رفتن قیمت تریاک سبب شده بود تا دهقانان بیشتر به کشت کوکنار تشویق شوند.

بر اساس گزارش ها امسال نیز زمین های زیادی در ولایت بدخشان زیر کشت کوکنار قرار گرفت که عملیات تخریب کشتزار ها نا رضایتی دهقانان را به همراه داشت.
بر اساس گزارش ها امسال نیز زمین های زیادی در ولایت بدخشان زیر کشت کوکنار قرار گرفت که عملیات تخریب کشتزار ها نا رضایتی دهقانان را به همراه داشت.

امین الله طیب، معاون والی بدخشان تایید میکند که از میان ۲۸ ولسوالی این ولایت، امسال در یازده ولسوالی آن کوکنار کشت شده بود و آنان توانستند پنجاه هزار جریب زمین را در این ولسوالیها از کشت کوکنار پاکسازی کنند:

" قیمت تریاک در سال جاری خیلی بلند رفته، بناءً در ولایت بدخشان مردم زیاد کوکنار کشت کرده اند. در مناطق آبی ما توانستیم کشت خزانی را به گونه کامل از بین ببریم و آن را به صفر رساندیم."

این در حالی است که در آخرین گزارشی که از سوی اداره ملی احصائیه و معلومات نظام جمهوریت در سال ۱۴۰۰ در رابطه به میزان کشت کوکنار نشر شده بود، نشان داد که در آن سال در ۲۲ ولایت افغانستان کوکنار کشت شده بود.

محمد عمر داودزی، وزیر پیشین داخله در نظام جمهوری مخلوع افغانستان، اقدام حکومت طالبان برای منع کشت کوکنار را می ستاید، اما بر چگونگی مبارزه آنان با کشت کوکنار انتقاد میکند:

" کشت را متوقف کرد، اما در طریقه توقف کشت کوکنار شان ملاحظات و مشکلات وجود دارد، چون مشکلات دهقانان را در نظر نگرفته اند، برای بدیل کوکنار فکر نکرده اند و آن به یک باره گی و با به کار گیری زور متوقف کردند که این نوع برخورد خواهی نخواهی مشکلات را برای مردم ورستا و دهقانان بیشتر میسازد."

محمد عمر داودزی، وزیر پیشین داخله در نظام جمهوری مخلوع افغانستان
محمد عمر داودزی، وزیر پیشین داخله در نظام جمهوری مخلوع افغانستان

دهقانانی که فصل گذشته کوکنار شان تخریب شده نیز انتقاد میکنند و میگویند که حکومت طالبان خلاف تعهد با آنان، نتوانسته بدیل کوکنار را در اختیار آنان قرار دهد و برای جوانان شان زمینه کار را فراهم سازد.

جان محمد، دهقان در ولایت سرپل میگوید، این دومین سال پیهم است که طالبان کشتزارهای کوکنار وی را تخریب میکنند، اما بدیلی را در اختیار وی قرار نداده اند:

" ما مردم فقیر استیم، برای ما یک کمکی برسد، مثلاً برای ما گندم و کود کیمیاوی بدهند که ما مردم در زمینهای خود بکاریم."

در سال جاری نیز همانند سال گذشته طالبان به سازمان ملل متحد اجازه سروی کشت کوکنار را نداده، اما این سازمان در حال حاضر سرگرم سروی کشت آن با استفاده از ستلایت است.

هرچند حکومت طالبان سال گذشته نیز هفت میلیون افغانی را برای سروی کشت کوکنار اختصاص داده بود، اما با گذشت یک سال هنوز نتایج سروی سال گذشته کشت کوکنار را نشر نکرده و امسال نیز تا هنوز ارقام رسمی را در اختیار رسانه ها قرار نداده است.

XS
SM
MD
LG