لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۱ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۹

انستیتوت صلح ایالات متحده: منع کشت کوکنار در افغانستان منجر به افزایش فقر شده است


کمپاین طالبان برای تخریب کشتزار های کوکنار در افغانستان
کمپاین طالبان برای تخریب کشتزار های کوکنار در افغانستان

انستیتوت صلح ایالات متحده امریکا (یو اس آی پی) می‌گوید که ممنوعیت کشت کوکنار از سوی طالبان، فقر میلیون‌ها افغان را که برای امرار معاش خود به این محصول وابسته بودند، عمیق‌تر کرده‌است.

این انستیتوت با نشر گزارشی به روز پنجشنبه گفته که افغانستان، از نظر تاریخی منبع اصلی تولید تریاک غیر قانونی در جهان، دومین سال بی‌سابقه کاهش چشمگیر کشت کوکنار را سپری می‌کند.

«یو اس آی پی» افزوده که هیچ نشانه‌یی از معیشت بدیل از قبیل بدست آوردن محصولات باغداری، مالداری و یا سایر فعالیت‌های غیر کشاورزی دیده نمی‌شود و درعین زمان تلاش برای کاهش صادرات مواد افیونی از قبل ذخیره شده، انجام نشده‌است.

تصویر آرشیف: یکی از کشتزار های کوکنار در جنوب افغانستان
تصویر آرشیف: یکی از کشتزار های کوکنار در جنوب افغانستان

در ادامه آمده که ممنوعیت کشت کوکنار از سوی حکومت طالبان در محافل بین‌المللی مورد تحسین قرار گرفته، اما تأکید شده که در نشست سوم دوحه که روی مبارزه با مواد مخدر و معیشت بحث می‌کنند، باید امریکا و متحدان‌اش به حقایق مربوط به این ممنوعیت بپردازند.

دهقانانی که قبلا کوکنار کشت می‌کردند، چی میگویند؟

دراین حال عبدالواسع یکی از کشاورزان در ولسوالی چهاربرجک ولایت نیمروز در مورد مشکلات اقتصادی‌اش به رادیو آزادی گفت:

"کشت کوکنار کاملاً منع است، کشت نمی‌کنیم، قبلاً کشت می‌کردیم، خود ما تقریباً ده جریب گندم کشت کردیم، همین سیل که آمد همه را سیل برد حتی یک جریب آن هم برای ما نمانده، به خدا معلوم است که حالا به زنده‌گی خود پریشان هستیم شب که می‌شود اولاد ها نان خشک را هم نمی‌بینند."

عبدالواسع از ولایت نیمروز: قبلا کوکنار کشت میکردم، امسال گندم کشت کرده بودم که همه را سیل برد

از سوی هم سید نجیب‌الله احمدی رئیس سروی و تحلیل مبارزه علیه مواد مخدر وزارت امور داخله در جمهوری پیشین، به رادیو آزادی می‌گوید، مبارزه علیه مواد مخدر در کنار ایجاد یک استرایتژی واحد و کاهش تقاضا برای آن در سطح منطقه و جهان، نیازمند تقویت برنامه‌های معیشت بدیل در افغانستان است:

"تقویت برنامه‌های معیشت بدیل از قبیل اعمار بند های آبگردان، سردخانه‌ها، توزیع تخم‌های اصلاح شده بذری، کود کیمیاوی، ماشین آلات زراعتی، ایجاد مارکیت برای محصولات دهاقین و برخی مسایل دیگر می‌باشد که متأسفانه این موارد تا اکنون به شکل واقعی آن در نظر گرفته نشده است."

انستیتوت صلح ایالات متحده امریکا در این گزارش افزوده که رنج زمین‌داران از این ممنوعیت می‌تواند فشارها برای از سرگیری کشت کوکنار را تشدید کرده و اجرای ممنوعیت آن را دشوارتر بسازد و به‌گفته «یو اس آی پی» شاید این روند منجر به درگیری‌های خشونت‌آمیز فراتر از آن چیزی شود که در اعتراضات قبلی دیده شده‌است.

دهقانان معترض در ولایت بدخشان
دهقانان معترض در ولایت بدخشان
واکنش دهقانان به عملکرد طالبان در تخریب کشتزار های کوکنار

این درحالی‌ست که حدود یک‌ونیم ماه قبل اعتراضات مردمی و تنش‌ها میان باشنده‌های محل با نیروهای طالبان در پیوند به تخریب کشت‌زارهای کوکنار در ولسوالی‌های درایم و ارگو در ولایت بدخشان رخ داد.

بر اساس گزارش‌ها این تنش‌ها سبب کشته شدن، زخمی و بازداشت شماری از باشنده‌های محل شد.

حکومت طالبان در آن زمان مدعی شده بود که این اعتراض‌ها و تنش‌ها در واکنش به تخریب کشت‌زارهای کوکنار به میان آمده، اما معترضان مدعی بودند که افراد طالبان بدون اجازه به خانه های مردم داخل شده و به زنان هم بی‌حرمتی کردند.

بر اساس گفته‌های مردم محل، پس از پایان یافتن این تنش‌ها، طالبان تخریب کشت‌زارهای کوکنار را از سر گرفتند.

XS
SM
MD
LG