لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۳ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۲

بحران رو به رشد کمبود آب آشامیدنی در افغانستان


کمبود آب آشامیدنی صحی، یک بحران جدی در افغانستان است.
کمبود آب آشامیدنی صحی، یک بحران جدی در افغانستان است.

شماری از باشنده‌گان مرکز و ولایات افغانستان از کمبود آب آشامیدنی صحی در مناطق‌شان شکایت دارند. آنان می‌گویند به دلیل بی‌نظمی در روند توزیع آب آشامیدنی، پائین آمدن سطح آب‌های زیرزمینی در مناطق‌شان و تخریب منابع آبی در نتیجۀ سیلاب‌ها با این مشکل روبه‌رو اند و از حکومت طالبان و نهادهای بین‌المللی می‌خواهند که به این مشکل‌شان توجه جدی کنند.

در این حال، شماری از آگاهان امور آب در افغانستان دلیل کمبود آب آشامیدنی در این کشور را عدم مدیریت درست آب‌ها، تاثیرات تغییرات اقلیمی و ازدحام نفوس در شهرهای بزرگ عنوان می‌کنند.

آب، یکی از نیازهای اساسی زندگی

برخی افغانان در مرکز و برخی ولایات شکایت دارند که با کمبود دسترسی به آب آشامیدنی صحی روبه‌رو هستند.

رامین، باشندۀ ناحیۀ یازدهم شهر کابل می‌گوید، ماهانه فقط دو بار از طریق آب نل شبکۀ آبرسانی در منزل‌شان آب دریافت می‌کنند و دیگر روزها آب خریداری می‌کنند. "ما با مشکل کمبود آب روبه‌رو استیم، ماه دو بار آب در نل می‌آید، این برای ما کفایت نمی‌کند، ما تنها ماهانه ۸۰۰ افغانی را از تانکرهای سیار آب خریداری می‌کنیم، این یک مشکل جدی برای ما و تمام مردم منطقۀ ما می‌باشد."

مردم در نقاط مختلف افغانستان از عدم دسترسی کافی به آب آشنامیدنی سالم شکایت دارند.
مردم در نقاط مختلف افغانستان از عدم دسترسی کافی به آب آشنامیدنی سالم شکایت دارند.

محمد مهدی، باشندۀ منطقۀ قلعۀ‌موسی در شهر کابل نیز از مشکلات کمبود آب آشامیدنی درمنطقه‌شان شکایت دارد. او به رادیو آزادی گفت: "در منطقه‌ای که ما زندگی می‌کنیم، مشکل آب است، اهالی منطقۀ ما با گرفتن آب از خانه‌هایی که در داخل حویلی‌هایشان بمبه دارند، مشکل‌شان را مرفوع می‌سازند، ما می‌خواهیم تا حکومت برای مردم یک سیستم منظم آبرسانی را روی دست بگیرد."

مشکلات مشابه در ولایات مختلف

این مشکل تنها منحصر به کابل نیست، برخی از باشنده‌گان ولایات مختلف افغانستان نیز از مشکل مشابه شکایت دارند.

عبدالله، باشندۀ ولسوالی رودات ولایت ننگرهار در این باره به رادیو آزادی گفت: "با ریزش باران‌ها در سه ماه گذشته یک مقدار آب پیدا شده بود، اما فعلاً باز در چاه‌ها آب نیست، مردم آب آشامیدنی‌شان را توسط بوشکه‌ها از مسجد نزدیک خانۀ ما تأمین می‌کنند، برای گرفتن آب در مسجد حتی مردم صف می‌کشند."

غلام سخی، باشندۀ منطقۀ تپۀ شهدا در شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور نیز از مشکل مشابهی حکایت می‌کند. "ما قبلاً از درۀ شیخ‌ها از یک نل آب نوشیدنی خود را تأمین می‌کردیم که به اثر سیلاب‌ها ذخایر آب از بین رفته است، در تپۀ شهدا بسیار مردم زندگی می‌کنند و فعلا همه با مشکل کمبود آب آشامیدنی صحی روبه‌رو هستیم، آبی را که تانکرها می‌آورد هم برای ما کفایت نمی‌کند."

عدم پاسخگویی مقامات طالبان

ما مشکل کمبود آب آشامیدنی و تقاضای مردم را در این باره با اختر محمد نصرت، سخنگوی وزارت انرژی و آب حکومت طالبان درمیان گذاشتیم، اما او حاضر به پاسخگویی در این باره نشد.

دیدگاه آگاهان مدیریت آب

انتقال آب در برخی از مناطق افغانستان به وسیله حیوانات صورت می‌گیرد.
انتقال آب در برخی از مناطق افغانستان به وسیله حیوانات صورت می‌گیرد.

برخی آگاهان مدیریت آب در افغانستان نیز کمبود آب آشامیدنی در افغانستان را یک مشکل جدی می‌دانند. عبدالله هیواد، یکی از آنان در گفت‌وگو با رادیو آزادی یکی از دلایل آن را عدم مدیریت درست آب عنوان می‌کند. "با آن که آب‌های سرشار داریم، ما مدیریت آب نداریم و حالا آب روزبه‌روز درحال کم شدن است و مدیریت آب یکی از اساسی‌ترین رکن رساندن آب به مردم افغانستان است و همین حالا تعداد کسانی که از کمبود آب مهاجر شدند، بیشتر از کسانی هستند که از جنگ فرار کردند."

نجیب‌الله سدید، دیگر متخصص امور مدیریت آب و آگاه محیط زیست در کنار عدم مدیریت درست آب‌ها، افزایش نفوس در شهرهای بزرگ، تغییرات اقلیمی، استفادهٔ بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی را از عوامل عمدۀ دیگر کاهش آب آشامیدنی در افغانستان عنوان می‌کند.

راه‌حل‌های پیشنهادی

آگاهان بخش مدیریت آب می‌گویند که برای حل مشکل عدم دسترسی مردم به آب آشامیدنی باید مدیریت درست از آب‌ها صورت گیرد، بندهای آب ساخته شود و از دریاهای بزرگ برای رساندن آب آشامیدنی صحی به مردم استفاده شود.

پیش از این مسئولان اداره ملی حفاظت از محیط ‌زیست تحت کنترل حکومت طالبان در آغاز سال جاری خورشیدی به رادیو آزادی گفته بودند که به دلیل تغییرات اقلیمی ۲۱ میلیون نفر در افغانستان با کمبود آب آشامیدنی روبه‌رو اند.

XS
SM
MD
LG