لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۷

نزدیک شدن توافق برای رهایی گروگان‌های اسرائیلی در نوار غزه


صدراعظم اسرائیل به اعضای خانواده‌های گروگانان اسرائیلی گفت که برای رهایی عزیزان آن‌ها به زودی یک توافق صورت خواهد گرفت.
صدراعظم اسرائیل به اعضای خانواده‌های گروگانان اسرائیلی گفت که برای رهایی عزیزان آن‌ها به زودی یک توافق صورت خواهد گرفت.

صدراعظم اسرائیل به اعضای خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی گفت که برای رهایی وابسته‌گان‌شان به زودی یک توافق صورت خواهد گرفت. این گروگان‌ها از ده ماه به این سو نزد شبه‌نظامیان فلسطینی در نوار غزه اند. دفتر بنیامین نتانیاهو این اظهارات وی را در یک اعلامیه نشر کرده است. اعلامیه می‌افزاید که وی روز دوشنبه با اعضای خانواده‌های این گروگان‌ها در واشنگتن ملاقات کرد. بنیامین نتانیاهو تأکید کرده که همه شرایط برای دست‌یابی به توافق مهیا شده است.

صدراعظم اسرائیل در واشنگتن است و انتظار می‌رود که وی روز پنجشنبه با رئیس جمهور بایدن ملاقات و فردا چهارشنبه در کانگرس سخنرانی کند. نتانیاهو گفته هرچند طرح رهایی گروگان‌ها در چند مرحله اجرا خواهد شد ولی او به این باور است که امکان دارد تطبیق آن را سرعت بخشید.

۱۲۰ گروگان نزد گروه‌های فلسطینی است

حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی به تاریخ هفتم اکتوبر سال ۲۰۲۳ به جنوب اسرائیل حمله کرده طبق آمار اسرائیلی ۱۲۰۰ تن را کشتند و حدود ۲۵۰ تن دیگر را گروگان گرفتند. گروه حماس از سوی امریکا و اتحادیۀ اروپا یک سازمان هراس‌افگن شناخته می‌شود. گمان می‌رود که حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی هنوز هم ۱۲۰ تن از این گروگان‌ها را نزد خود دارند.

طرح آتش‌بس در نوار غزه و رهایی گروگان‌های اسرائیلی ماه گذشته از سوی رئیس جمهور امریکا پیشنهاد و با میانجیگری قطر و مصر تهیه و به حرکت درآورده شد. انتظار می‌رود که هیئت مذاکره‌کنندگان اسرائیلی روز پنجشنبه آینده در مورد رهایی گروگانان اسرائیلی در بدل آزادی زندانیان فلسطینی یک‌بار دیگر با گروه حماس به گفت‌وگو بپردازد.

غزه ده ماه است که شاهد نبردها و درگیری ها میان اسرائیل و حماس است.
غزه ده ماه است که شاهد نبردها و درگیری ها میان اسرائیل و حماس است.

اما یک عضو سرشناس گروه حماس گفته که در موضع‌گیری صدراعظم نتانیاهو کدام سخن جدید دیده نمی‌شود. سامح ابو زهری به خبرگزاری رویترز گفت که نتانیاهو هنوز هم به موضع‌گیری قبلی خود اصرار می‌ورزد و هیئت مذاکره‌کنندگان را به گفته وی برای فرونشاندن خشم و نارضایتی خانواده‌های گروگانان به گفتگو می‌فرستد.

در عین حال، اردوی اسرائیل گفت که در حملات دیروز نیروهای تانک و طیاره‌های اسرائیلی به شهر خان یونس در جنوب غزه ده‌ها شبه‌نظامی فلسطینی کشته شدند. در نتیجۀ عملیات نیروهای اسرائیل در نوار غزه در ده ماه گذشته طبق آمار فلسطینی‌ها حدود ۳۹ هزار نفر کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG