لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۴

رهبر طالبان: نسل جوان را با روحیه اسلامی تربیت می‌کنیم؛ آگاهان: طالبان در صدد گسترش محدودیت‌ها اند


تصویر ملا هبت الله رهبر طالبان
تصویر ملا هبت الله رهبر طالبان

ملا هبت الله آخندزاده رهبر طالبان یکبار دیگر بر اجرای احکام شرعی و «تربیت نسل جوان با روحیه اسلامی» تاکید کرده است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان ناوقت روز سه شنبه در یک اعلامیه مطبوعاتی گفت که هبت الله آخندزاده رهبر طالبان این اظهارات را در دیدار با والی های تمامی ولایت ها در قندهار ابراز کرده است.

در این اعلامیه آمده است که رهبر طالبان به همه والی ها توصیه کرده است که در ولایت های خود به هیچ کسی اجازه فعالیت غیرقانونی را ندهند، برای اصلاح دینی و فکری مردم کار کنند.

کمال سادات معین پیشین وزارت جوانان در دوران جمهوریت می گوید که این اظهارات رهبر طالبان زمینه را برای محدودیت های بیشتر در برابر جوانان ایجاد خواهد کرد:

" از اقدامات امر به معروف گلایه های زیادی پیشاپیش وجود دارد، آنها در محضر عام برای مردم مجازاتی را تطبیق می کنند که با فرهنگ و کلتور مردم افغانستان مطابقت و با غرور جوانان همخوانی ندارد. اظهارات رهبر طالبان به امر به معروف اختیارات بیشتری در ولایت ها داده و فکر می کنم که محدودیت ها را بیشتر خواهد کرد که در نتیجه شکایات هم افزایش خواهند یافت."

کمال سادات معین پیشین وزارت جوانان در دوران جمهوریت
کمال سادات معین پیشین وزارت جوانان در دوران جمهوریت

سید احسان سادات فعال حقوق جوانان می گوید که جوانان تحصیل کرده در افغاستان درکنار این که از بیکاری و شرایط بد اقتصادی رنج می برند و به گفته او با محدویت های بیشتر از سوی طالبان هم رو به رو اند:

" در افغانستان جوانان را که شما می بینید همه مسلمان استند و الله می فرماید که در دین سختگیری نیست اما متاسفانه پالیسی های طالبان اشتباه اند ، جوانان را بخاطر ریش تراشیدن و طرز پوشش لباس لت و کوب می کنند و اگر کسی تاییدی جهاد را نداشته باشد برایش وظیفه داده نمی شود، پس ما چی کنیم و کجا برویم؟".

سید احسان سادات: جوانان افغانستان همه شکر مسلمان هستند و اما طالبان در تلاش ایجاد سختگیری های بیشتر اند.

اظهارات تازه رهبر طالبان در مورد جوانان به والی های ولایت ها همزمان با گزارشی است که از سوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان روزگذشته در مورد دستاورد های این وزارت نشر شده است.

محب الله مخلص رئیس پلان و قوانین وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان به روز سه شنبه با ارائه این گزارش گفت که در یک سال گذشته ۱۳ هزار نفر را به اتهام فساد اخلاقی بازداشت کرده اند که بسیاری از آنان در کمتر از ۲۴ ساعت دوباره آزاد شده اند.

مخلص افزود که سال گذشته ۲۱ هزار آله موسیقی را ازبین برده، ده ها هزار سی دی را شکستانده و به گفته او هزاران تن را که فلم ها را در موبایل های مردم داونلد می کردند از کار اخراج کرده اند.

او همچنان گفت که ۲۸۵ نفر را به دلیل نداشتن ریش از صفوف امنیتی هم بیرون کرده اند.

پس از تسلط طالبان به قدرت در افغانستان بسیاری از مردم به ویژه جوانان کار ها و وظایف رسمی خود را از دست داده و تعداد زیادی نیز مجبور به ترک کشور شدند.
پس از تسلط طالبان به قدرت در افغانستان بسیاری از مردم به ویژه جوانان کار ها و وظایف رسمی خود را از دست داده و تعداد زیادی نیز مجبور به ترک کشور شدند.

اما مولانا عبدالصبور عباسی یکتن از عالمان دینی می گویند که در اسلام هیچ نوع اجبار نیست:

" آنها {طالبان } فکر می کنند که همه چیز به زور و جبر درست می شود، همه علما و کارشناسان می گویند که تغییر فرهنگی و ثقافتی در جامعه وقت گیر است با زور چوب به دست نمی آید. اگر کسی از زور استفاده کند برای آن هم شریعت ترجیحات ایجاد کرده و شریعت برای هر کار ناروا و نادرست جزا تعیین نکرده است. مشوره ما به آنها { طالبان } این است که شما از مستحب آغاز نکنید در عقیده هم استفاده از زور وجود ندارد، با روش که طالبان بخاطر جلوگیری از کارهای ناروا به پیش می گیرند توافق نداریم."

آگاهان می گویند که توصیه های جدید رهبر طالبان که از تربیت نسل جوان با روحیه اسلامی سخن زده، محدودیت های بیشتر را به جوانان از سوی امر به معروف و نهی از منکر طالبان افزایش خواهد داد.

طالبان پس از برگشت به قدرت، علاوه بر زنان و دختران محدودیت های را بر جوانان هم وضح کردند.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان به دلیل بدرفتاری با زنان و دختران و جوانان در افغانستان همواره مورد انتقاد شدید نهاد های داخلی و خارجی حقوق بشری قرار می گیرد.

XS
SM
MD
LG