لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۴

منابع به رادیو آزادی: دو مورد مثبت بیماری آبله میمون در کابل و پکتیا ثبت شده است


منبعی صحی تأیید کرده است که دو مورد مثبت آبله میمون در کابل و پکتیا ثبت شده‌است.
منبعی صحی تأیید کرده است که دو مورد مثبت آبله میمون در کابل و پکتیا ثبت شده‌است.

یک منبع صحی در کابل به رادیو آزادی تأیید کرد که دو مورد مثبت بیماری آبله میمون (ام‌پاکس) در کابل و پکتیا شناسایی و ثبت شده‌است.

این منبع که به دلیل حساسیت موضوع نمی‌خواهد نام و صدایش در این گزارش نشر شود، روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که در کابل، یک کودک روز دوشنبه «۰۵ سنبله» با علایم مشابه به آبله میمون به شفاخانۀ صحت طفل مراجعه کرده و در این شفاخانه بستری شده‌است.

خانوادۀ عایشه، این کودک ۷ ساله از ولسوالی فرزۀ کابل که به بیماری آبله میمون مبتلا است، به رادیو آزادی می‌گوید که پس از مشاهده آبله‌های بزرگ روی بدن عایشه، او را بستری کردند.

لیلا، خواهر عایشه می‌گوید که پس از بازگشت از مهمانی به خانه، تمام بدن عایشه دچار آبله شد.

آن‌ها ابتدا او را به کلینیک بردند، اما تداوی نشد و در نهایت او را بستری کردند: "سه یا چهار روز بعد، آبله‌ها روی دست و صورتش ظاهر شدند. او را به کلینیک بردیم، داکتر گفت که این چیچک است و به زودی خوب می‌شود و تنها یک تابلیت ضد درد تجویز کرد، اما وضعیتش بدتر شد و به گریه افتاد. آبله‌ها بزرگ‌تر شدند و در درد و سوزش او را به شفاخانه بردیم، در آنجا برایش پیچکاری کردند. می‌گویند که این مرض شادی است."

لیلا می‌گوید که ۹ روز از بیماری خواهرش می‌گذرد و اکنون وضعیتش بهتر شده‌است.

در همین حال، برخی از رسانه‌ها گزارش داده‌اند که تازه یک مورد مثبت آبله میمون در ولایت ننگرهار نیز ثبت شده‌است.

با وجود افزایش نگرانی‌ها پس از ثبت موارد مثبت آبله میمون در افغانستان، شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت حکومت طالبان، در پیامی کتبی به رادیو آزادی، ثبت این موارد را رد کرد.

آبله میمون یک بیماری ویروسی نادر است که باعث تب و جوش‌های پوستی می‌شود و از تماس نزدیک با افراد یا حیوانات آلوده منتقل می‌شود.
آبله میمون یک بیماری ویروسی نادر است که باعث تب و جوش‌های پوستی می‌شود و از تماس نزدیک با افراد یا حیوانات آلوده منتقل می‌شود.

آبلۀ میمون (ام‌پاکس) بیماری ساری است که از طریق تماس نزدیک، مانند رابطۀ جنسی، تماس پوست با پوست، صحبت و یا تنفس نزدیک به فرد مبتلا منتقل می‌شود.

این بیماری که سبب ایجاد علایمی شبیه انفولانزا و آبلۀ پوستی می‌شود، می‌تواند کشنده باشد و از هر ۱۰۰ مورد، چهار مورد آن منجر به مرگ می‌شود.

در حال حاضر، سه مورد مشکوک از این بیماری به ‌طور رسمی در پاکستان ثبت شده‌است.

پیش از این، نگرانی‌هایی دربارۀ انتقال این بیماری از طریق ورود مهاجران افغان از پاکستان به کشورشان، افزایش یافته بود.

متخصصان صحی به این باور اند که مردم در افغانستان می‌توانند با افزایش آگاهی در مورد این بیماری و راه‌های ابتلا به آن، جلو گسترش آن را بگیرند.

داکتر خیرالله احمد، متخصص امراض ساری، به رادیو آزادی گفت: "در ابتدا باید از تماس با حیوانات مشکوک دوری کرد. حیوانات خانگی باید از محیط بیمار دور نگه داشته شوند، زیرا این بیماری مشترک بین حیوان و انسان است. بیمار باید ماسک بپوشد تا در هنگام عطسه و سرفه، ویروس در محیط پخش نشود و فردی‌که از بیمار مراقبت می‌کند باید از دستکش و ماسک استفاده نماید."

سازمان صحی جهان (دبلیو اچ او) حدود دو هفته پیش به دلیل شیوع آبله میمون (ام‌پاکس) در بخش‌هایی از افریقا، وضعیت اضطراری صحی جهانی را اعلام کرد.

این سازمان روز سه‌شنبه ۲۷ اگست، با نشر اعلامیه‌ای گفته است که بین سپتمبر ۲۰۲۴ و فبروری ۲۰۲۵ میلادی به ۸۷.۴ میلیون دالر برای مقابله با این بیماری نیاز دارد.

XS
SM
MD
LG