لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۳

افتتاح پروژۀ تاپی در هرات؛ کارشناسان: تاپی به توسعۀ اقتصادی و کاریابی در افغانستان کمک می‌کند


مراسم افتتاحیه پروژه تاپی در منطقۀ سلیم چشمه ترکمنستان و ولایت هرات برگزار شد.
مراسم افتتاحیه پروژه تاپی در منطقۀ سلیم چشمه ترکمنستان و ولایت هرات برگزار شد.

آغاز کار عملی پروژه تاپی و شماری از پروژه‌های دیگر توسعه‌ای میان افغانستان و ترکمنستان به روز چهارشنبه "۱۱ سپتمبر" با شرکت مقام‌های دو کشور در مراسم رسمی افتتاح شد.

ملا حسن آخند، رئیس‌الوزرای حکومت طالبان، برای افتتاح پروژۀ «تاپی» به ترکمنستان رفت. مراسمی در این رابطه در شهر هرات نیز برگزار شد.

وزارت کار و امور اجتماعی حکومت طالبان به مناسبت برگزاری افتتاح پروژه تاپی روز چهارشنبه را در ولایت هرات رخصتی اعلام کرده بود.

حکومت طالبان گفته که ملا حسن آخند پس از سفر به هرات، در رأس یک هیئت به هدف افتتاح و آغاز کار پروژۀ تاپی وارد ترکمنستان شد.

در مراسمی که در منطقۀ سلیم چشمه آن کشور برگزار شده بود، رئیس‌الوزرای حکومت طالبان و قربان‌قلی بردی‌محمدوف، رهبر ملی ترکمنستان، شرکت کرده بودند.

ملا محمد حسن آخند در این مراسم گفت: «این همان روزی است که با همه مشکلات و از سال‌های متمادی در انتظارش بودیم.»

رئیس‌الوزرای طالبان گفته است که افتتاح پروژۀ تاپی روز مورد انتظار طالبان بوده است.
رئیس‌الوزرای طالبان گفته است که افتتاح پروژۀ تاپی روز مورد انتظار طالبان بوده است.

دفتر ارگ تحت کنترل حکومت طالبان در صفحۀ ایکس (توئیتر سابق) خود در یک اعلامیه گفته که رئیس‌جمهور ترکمنستان، سرداربردی محمدوف، که از طریق کنفرانس ویدیویی به این مراسم وصل بود، گفت که تطبیق این پروژه مهم نه تنها به نفع ترکمنستان و افغانستان است بلکه به نفع منطقه هم است.

گفتنی است که علاوه بر کار ساخت لولۀ گاز پروژۀ تاپی، کار عملی شماری از پروژه‌های دیگر توسعه‌ای در بخش نفت و گاز، انرژی و ترانسپورت همزمان افتتاح شد.

وزارت کار و امور اجتماعی حکومت طالبان به مناسبت برگزاری افتتاح پروژه تاپی روز چهارشنبه را در ولایت هرات رخصتی اعلام کرد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، در یک نشست خبری که تلویزیون ملی تحت کنترل حکومت طالبان آن‌را نشر کرده، گفته که فاز اول پروژۀ تاپی به ولایت هرات، فاز دوم از هرات به ولایت هلمند، فاز سوم به کندهار و فاز چهارم به کشور همسایه پاکستان و بعداً به هند می‌رسد.

مجاهد افزوده که با تکمیل این پروژه در ولایت‌های یاد شده، مراکز استفاده از گاز هم ایجاد می‎شود که نیازمندی‌های افغان‌ها را با نرخ ارزان برآورده می‌سازد.

شماری از آگاهان امور اقتصادی، از جمله بشیر دودیال، می‌گویند که پروژه تاپی برای پیشرفت افغانستان و کاریابی مفید است. وی افزود:
«بر علاوه عاید اقتصادی آن، یک مسیر زمینی هم ساخته می‌شود و فرصت‌های استخدام به مردم فراهم می‌شود. بیشتر مردم به کار استخدام می‌شوند. بر اقلیم و مواد سوخت ما تأثیر مثبت دارد. فایدۀ ترانزیت یک فایدۀ دیگر است، پس به این ترتیب این پروژه برای افغانستان بسیار مفید است.»

گفتنی است که پیش از این مقامات ترکمنستان از تکمیل کار تمدید لوله‌کشی این پروژه در خاک خود خبر داده بودند.

شماری از افغان‌ها به آغاز کار رسمی پروژۀ تاپی خوشبین هستند و آن‌را در جهت پیشرفت افغانستان ضروری می‌دانند.

اجمل، یک باشندۀ شهر کابل، در مورد به رادیو آزادی گفت:
«نظر من در مورد پروژۀ تاپی مثبت است. بیشتر مردم به این گونه پروژه‌ها خوشبین هستند. این گونه پروژه‌های بزرگ می‌تواند بحران اقتصادی در افغانستان را از بین ببرد.»

قرارداد پروژۀ تاپی در زمان جمهوریت امضاء شده بود.
قرارداد پروژۀ تاپی در زمان جمهوریت امضاء شده بود.

لوله انتقال گاز تاپی یک پروژۀ منطقوی است که گاز ترکمنستان از راه افغانستان به پاکستان و هند انتقال می‌دهد.

در کل، طول این لولۀ گاز بیش از ۱۸۰۰ کیلومتر است که حدود ۷۷۴ کیلومتر آن از خاک افغانستان می‌گذرد.

ارگ تحت کنترل حکومت طالبان می‌گوید که عواید افغانستان از درک ترانزیت این پروژه سالانه به حدود ۴۰۰ میلیون دالر می‌رسد.

قرارداد آغاز این پروژه در سال ۲۰۱۶ میلادی میان مقام‌های کشورهای ترکمنستان، افغانستان در نظام جمهوریت، پاکستان و هند در شهر عشق‌آباد ترکمنستان امضا شد. اما کار ساخت آن در فبروری سال ۲۰۱۸ میلادی متوقف شد که ناامنی یکی از علت‌های عمدۀ آن خوانده شده بود.

XS
SM
MD
LG