لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۳

بازگشت دو فعال افغان به اعتصاب غذایی؛ آنها خواستار به رسمیت شناختن آپارتاید جنسیتی و نسل‌کشی هزاره‌ها هستند


مهره بارکزی جامعۀ ال‌جی‌بی‌تی‌کیو یا دگرباشان جنسی افغان
مهره بارکزی جامعۀ ال‌جی‌بی‌تی‌کیو یا دگرباشان جنسی افغان

دو فعال جامعۀ ال‌جی‌بی‌تی‌کیو یا دگرباشان جنسی افغان می‌گویند با ادامه اعتصاب غذایی در راستای رسیدن به خواسته‌های‌شان مبنی بر به رسمیت شناختن آپارتاید جنسی و جنسیتی و نسل‌کشی هزاره‌ها در افغانستان و تحریم حکومت طالبان تلاش می‌کنند.

مهره بارکزی که از هشت روز به این‌سو در خیمۀ تحصن در برلین جرمنی و دایانا دانشور از شش روز به این طرف در منزل خود در پاکستان، اعتصاب غذایی کرده‌اند، پس از بدتر شدن وضعیت صحی‌شان و بستری شدن در شفاخانه بازهم به اعتصاب غذایی خود برگشته‌اند.

مهره بارکزی به رادیو آزادی گفت آنان از جهانیان می‌خواهند تا به خواسته‌های‌شان توجه کنند.
«خواست من از جامعۀ جهانی و سازمان ملل این است که آپارتاید جنسی و جنسیتی، که شامل دگرباشان جنسی هم می‌شود، به رسمیت شناخته شود و نسل‌کشی هزاره‌ها و تحریم «گروه تروریستی طالبان» مورد توجه قرار گیرد. تا کنون در این اعتراض با من دایانا از پاکستان و تعداد کمی از فعالان حقوق بشر همراه شده‌اند. من به مبارزه‌ام ادامه می‌دهم، با وجود اینکه دیروز به بیمارستان رفتم، هنوز به اعتصابم ادامه می‌دهم.»

دایانا دانشور، دیگر فعال جامعۀ رنگین‌کمانی افغانستان، نیز به حمایت از مهره و به رسمیت شناختن آپارتاید جنسیتی، تحریم طالبان و نسل‌کشی هزاره‌ها در پاکستان می‌گوید با آنکه در پنجمین روز اعتصاب غذایی وضعیت صحی‌اش بد شد و به شفاخانه انتقال یافت، اما هنوز هم به اعتصاب غذایی‌اش ادامه می‌دهد.

دایانا به رادیو آزادی گفت:
«من در پنجمین روز اعتصاب غذایی‌ام از حال رفتم و به بیمارستان منتقل شدم، اما هیچ پاسخی تاکنون نگرفته‌ام. همه خاموش هستند. فعلاً کمی وضعیت صحی‌ام بهتر است و می‌توانم صحبت کنم، اما وضعیت جسمی‌ام خوب نیست. به هر قیمتی که تمام شود، ما پیش می‌رویم و مبارزه می‌کنیم. خواسته ما این است که سازمان ملل و جامعۀ جهانی از تعامل با «گروه تروریستی طالبان» دست بردارند و به خواسته‌های ما گوش دهند و آپارتاید جنسی و جنسیتی را به رسمیت بشناسند.»

دیانا دانشور که در پاکستان دست به اعتصاب غذایی زده است.
دیانا دانشور که در پاکستان دست به اعتصاب غذایی زده است.

سازمان دگرباشان جنسی و جنسیتی افغانستان (افغان‌ال‌جی‌بی‌تی) نیز با انتشار بیانیه‌ای از این دو فعال حمایت کرده و تأکید کرده که طالبان باید به خاطر نقض حقوق بشر و «جنایت‌» علیه زنان و جامعۀ ال‌جی‌بی‌تی‌کیو در افغانستان پاسخگو باشد.

پس از حاکمیت طالبان در سال ۲۰۲۱ بسیاری از اقلیت‌های جنسیتی و مذهبی با تهدید روبه‌رو هستند که برخی از آن‌ها به دلیل تهدیدات کشور را ترک کردند.

گفتنی است که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان بیش از دو سال قبل به رادیو آزادی گفته بود که دگرباشی جنسی و همجنس‌گرایی خلاف ارزش‌های دینی و جامعه است و جلو آن را می‌گیرند.

این در حالی است که اخیراً وزرای خارجۀ استرالیا، هالند، کانادا و آلمان هشدار داده‌اند که اگر طالبان به نقض حقوق زنان و دختران در افغانستان پایان ندهند، علیه آن‌ها به این محکمۀ بین‌المللی شکایت خواهند کرد.

این موضع‌گیری جهانی تاکنون از حمایت چندین کشور و سازمان‌های بین‌المللی برخوردار شده است.

حکومت طالبان اما این تصمیم را «بی‌جا» خوانده و تأکید کرده که با هیچ کسی در افغانستان «تبعیض صورت نمی‌گیرد.»

در سه سال اخیر، زنان معترض و نهادهای مدافع حقوق بشر تلاش کرده‌اند تا جهان سیاست‌هایی که طالبان در قبال زنان در افغانستان اتخاذ کرده‌اند را به عنوان «آپارتاید جنسیتی» به رسمیت بشناسد.

XS
SM
MD
LG