مقامات امریکا و پاکستان در مورد نقشه راه برای صلح بحث کردند

ریچارد اولسن نمایندۀ خاص ایالات متحدۀ امریکا برای افغانستان و جنرال راحیل شریف لوی درستیز اردوی پاکستان دیروز روی گفتگوهای صلح افغانستان، بحث کردند.

حضرت عمر زاخیلوال نمایندۀ فوق العاده و سفیر افغانستان در اسلام آباد می‌گوید، در گفتگوها بین این دو مقام، روی اقداماتی بحث شد که در اجلاس گروه هماهنگی چهار جانبه، در صورتی حاضر نشدن طالبان به مذاکرات، موافقه شده بود.

سفیر افغانستان در اسلام آباد در صحبت با رادیو آزادی گفت، ریچارد اولسن نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان با مقامات در اسلام آباد روی نقشه راه صحبت کرد که در نشست‌های گروه چهار جانبه روی آن موافقه صورت گرفته بود.

حضرت عمر زاخیلوال گفت، نقشه راه و پلانی که در نشست چهار جانبه به اشتراک نمایندگان افغانستان، پاکستان، چین و امریکا مورد تائید قرار گرفت، هم در مورد مذاکرات صلح و هم روی موضوع روشنی انداخته شده بود که گویا اگر طالبان حاضر به مذاکرات صلح نشوند، چه اقداماتی صورت گیرد.

به گفتۀ سفیر افغانستان در اسلام آباد، لوی درستیز اردوی پاکستان و نمایندۀ خاص امریکا روی این مسایل بحث و گفتگو کردند.

عمر زاخیلوال در ادامه صحبت خود با رادیو آزادی گفت:

"چون اینها نپذیرفتند که بیایند و مذاکره کنند و آن اقداماتی بعدی که طبعاً در چارچوب نقشه راه درج اند، مسایل مورد بحث بود که دو طرف با هم می‌بینند و آنها معلومات دو طرف خود‌شان را با هم شریک می‌سازند و تبادل نظر می‌کنند."

حضر عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان

سفیر افغانستان در اسلام آباد گفت، پاکستان برای حضور طالبان به میز مذاکره کوشش کرد، اما طالبان قبول نکردند.

هر چند عمر زاخیلوال تائید نمود که پاکستان با طالبان افغان، هم ارتباط دارد و هم نفوذ، اما افزود که این ارتباطمیان آنها محدودیت‌های نیز با خود دارد. آقای زاخیلوال این روابط را مغلق و پیچیده خواند.

آقای زاخیلوال گفت، ناکامی پاکستان در حاضر کردن طالبان برای گفتگو‌های مستقیم صلح با حکومت افغانستان به این معنی نیست که ما بگویم که همه چیز تمام شد، بلکه به گفتۀ آقای زاخیلوال پاکستانی‌ها هنوز هم می‌توانند که از نفوذ‌شان بالای طالبان افغان استفاده کنند و بر آنها فشار وارد نمایند.

وی در ادامه اضافه کرد که اگر شرط مهم طالبان برای اشتراک در گفتگوهای صلح همین باشد که نیرو‌های خارجی افغانستان را ترک کنند، پس بهترین راه برای عملی کردن این مسئله کاهش خشونت‌ها در افغانستان است.

سفیر افغانستان در اسلام آباد یکبار دیگر بر رهبران طالبان تاکید کرد که به میز مذاکره بنشینند و به قتل و کشتار افغانان پایان دهند.

نشست گروه چهار جانبه در کابل

اگر فیصله‌های گروه هماهنگی چهار جانبه در مورد صلح افغانستان تطبیق می‌شد، مذاکرات مستقیم صلح در ماه مارچ امسال عملی می‌گردید. اما طالبان مسلح گفتگو با حکومت افغانستان را رد کردند و به شمول خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان به شروط قبلی خود پافشاری کردند.