کار ایجاد کمیسیون برای تحقیقات در مورد حمله دهمزنگ جریان دارد

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید: کار روی ایجاد یک کمیسیون برای تحقیقات در مورد حادثه اخیر در کابل جریان دارد. در حمله روز شنبه بر راهپیمایان جنبش روشنایی در دهمزنگ کابل ده‌ها تن کشته شدند.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید: کار ایجاد یک کمیسیون برای دریافت چگونه گی و عوامل این حمله، امروز تکمیل می‌گردد.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

وی گفت:

" به نهادهای امنیتی دستور داده شده است نمایندگان با صلاحیت شانرا معرفی نمایند و همچنان به کمیسیون مستقل حقوق بشر، معترضین و بزرگان مناطق مرکزی هم گفته شده نمایندگان شان را معرفی کنند و تا فردا مشخص می‌شود که این اعضا کی‌ها هستند."

در جمله رهبران جنبش روشنایی در کنار احمد بهزاد یکی هم داود ناجی است که با وجود هشدارهای حکومت رهبری این راهپیمایی را به عهده داشت.

وی در صحبت با رادیو آزادی به شرکت در این کمیسوین ابراز آمادگی کرد:

"ما اولویت را به خانواده‌های قربانیان می‌دهیم، به خانواده‌های شهدا و مجروحین، بخاطر اینکه قربانی داده‌اند و این تحقیقات شفاف در مقابل چشم آنها صورت گیرد ولی اگر موکول شد به شورای عالی مردمی، جنبش روشنایی نمایندگان خود را معرفی خواهد کرد."

ولی شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری می‌گوید: بر علاوه اعضای جنبش روشنایی از شماری دیگر از نمایندگان قوم هزاره نیز دعوت شده در این کمیسیون سهم بگیرند.

وی افزود:

"افراد زیاد در رهبری تظاهرات جنبش روشنایی قرار داشتند ولی یکروز قبل از تظاهرات دوم اسد افرادی چون صادق مدبر، کریم خلیلی، عزیزالله شفق و وکلای دیگر از آن خارج شدند. شرکت این نمایندگان برای روشن شدن این قضیه می‌تواند کمک کند."

یکی از حامیان جنبش روشنایی و نماینده مردم بلخ در ولسی جرگه عبدالرحمن رحمانی که بعد از هشدار مقامات از شرکت در این راهپیمایی خودداری کرد می‌گوید: آماده شرکت در این کمیسوین است:

"من آماده استم به عنوان نماینده جنبش روشنایی نه بلکه به عنوان نماینده ملی در حقیقت یابی همچو قضایای خطرناک ملی در آنجا شرکت کنم که بخش از آن بر می‌گردد به حادثه روز گذشته و بخشی دیگر آن به حقیقت یابی همچو قضای بزرگ ملی."

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

رئیس جمهور غنی بعد از حمله روز شنبه در کابل دستور ایجاد یک کمیسیون تحت ریاست لوی سارنوال را داد تا تحقیقات همه جانبه در مورد این حمله صورت گیرد.

آقای غنی وعده داد که افراد مسئول این رویداد ولو اگر در حکومت باشند یا خارج از حکومت مجازات خواهند شد.

از سوی دیگر دفتر شورای ولایتی بامیان در اعتراض به حمله اخیر در دهمزنگ کابل مسدود شده‌است.

محمد حسن اسدی عضو شورای ولایتی بامیان به رادیو آزادی گفت: هدف این کار ابراز اعتراض مردم و جوامع مدنی بامیان علیه حکومت است.

در راهپیمایی روز شنبه جنبش روشنایی، شماری زیاد از بامیان آمده بودند.