ارگ: اکنون هیچ اختلاف سیاسی میان رهبران حکومت باقی نمانده‌است

ریاست جمهوری افغانستان می‎گوید که رئیس جمهور و رئیس اجرائیه روی همه مسایل عمومی توافق کرده‎اند.

ارگ همچنان می‎گوید که گفتگو میان سران حکومت وحدت ملی ادامه دارد و روی همه مسایل عمومی و ملی بحث شده‎است.

هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور به رادیو آزادی گفت که اکنون هیچ اختلاف سیاسی میان رهبران حکومت باقی نمانده‌است و اکنون روی چگونگی عملی شدن آن بحث‎ها جریان دارد.

چخانسوری: در تمام موارد توافق صورت گرفته و همه مسایل مورد قبول رئیس جمهور و رئیس اجرائیه است.

وی افزود:

"در تمام موارد توافق صورت گرفته و همه مسایل مورد قبول رئیس جمهور و رئیس اجرائیه است و روی جزئیات و چگونگی عملی شدن آن جلسات کاری ادامه دارد."

آقای چخانسوری همچنان گفت که ریاست جمهوری بجای تقسیم قدرت میان دو تیم اصل مشارکت فراگیر و وضع شرایط مشخص برای مقرری‎ها را بهتر می‎داند.

جنجال میان کاخ ریاست جمهوری و کاخ سپیدار زمانی اوج گرفت که عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه از عملکرد رئیس جمهور انتقاد کرد و گفت که در برخی تصامیم با وی مشورت صورت نگرفته‎است.

اما ارگ ریاست جمهوری این سخنان عبدالله را خلاف موازین حکومتداری خواند.

رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان

بدنبال آن برای حل تنش‌ها، سران حکومت وحدت ملی باهم برای چندین بار دیدار و گفتگو کردند.

عملی شدن توافق‌نامه سیاسی، اصلاح نظام انتخاباتی، توزیع تذکره‎های برقی، مشورت در مقرری‎ها و چگونگی تعدیل قانون اساسی محراق بحث‎های سران حکومت را تشکیل می‎داد.

از سوی هم ریاست اجرائیه می‎گوید که روی اکثریت مسایل توافق صورت گرفته اما بحث روی چند مسئله جریان دارد و به زودی به رسانه‎ها شریک خواهد شد.

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه به رادیو آزادی گفت که خواست آنان برای تطبیق بی قید و شرط موافقت‌نامه سیاسی پا برجاست.

احسانی: ما به دنبال تطبیق موافقتامه سیاسی هستیم.

وی افزود:

"ما به دنبال تطبیق موافقتنامۀ سیاسی هستیم، این خواست مردم افغانستان است و ما را کمک به بهبود وضعیت حکومتداری بهتر می‎کند."

شماری از تحلیگران سیاسی می‎گویند که سران حکومت باید بجای زد و بندهای سیاسی برای نجات کشور از بحران سیاسی، اقتصادی و امنیتی دست به کار شوند.

یونس فکور یکی از این آگاهان گفت که ادامۀ اختلافات سبب بروز چالش‎های جدی در دولت می‎شود و باید سران حکومت به این مسئله متوجه باشند.

گزارش: نورالله شایان