ناتو: بجای اعزام عساکر بیشتر به افغانستان، نیروهای افغان تقویت شوند

ناتو تصمیم دارد که در درازمدت بجای فرستادن شمار زیاد سربازانش به میدان جنگ در افغانستان، نیروهای افغان را تقویت کند.

تأمین امنیت و ثبات در افغانستان وظیفه نیروهای افغان است و ناتو نقش همکار با آنان را ایفا می‌کند.

این همه را منشی عمومی ناتو دیروز پیش از نشست بخش دفاعی شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل، پایتخت بلجیم ابراز کرد.

ینس ستولتنبرگ در ادامه افزود:

ینس ستولتنبرگ منشی عموم ناتو

"من واقعاً باور دارم که بهترین کاری را که در درازمدت انجام داده می‌توانیم اینست که شمار زیاد سربازان ناتو را برای عملیات جنگی بزرگ نفرستیم، بلکه آنان را تقویت کنیم تا خودشان برزمند، خود‌شان ثبات را تأمین کنند و به تنهایی بجنگند. این چیزیست که ما در حال حاضر در افغانستان انجام می‌دهیم."

قرار است هفته آینده جلسه سران ناتو در بروکسل برگزار شود.

درین نشست که دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا نیز اشتراک می‌کند روی مسایل مختلف از جمله جنگ افغانستان بحث خواهد شد.

رئیس جمهور افغانستان باور دارد که اعزام سه هزار تا پنج هزار سرباز اضافی امریکایی به افغانستان برای بهبود وضعیت امنیتی این‌کشور کافیست.

رئیس جمهور غنی این سخن را در گفتگو با مجله تایم چاپ امریکا که دیروز پخش شد گفته است.

بر اساس گزارش‌ها، با افزایش حمله‌های طالبان، نیروهای افغان در چند ماه اخیر تلفات زیاد را متقبل شده‌اند.

اما گزارش شده که آنان به شورشیان نیز تلفات سنگین وارد کرده‌اند.

نیروهای افغان در حال اجرای عملیات نظامی

منشی عمومی ناتو می‌گوید، از لحاظ توانایی مسلکی نیروهای افغان قابل ستایش استند.

ینس ستولتنبرگ همچنان تأکید می‌ورزد که به آموزش و مشوره دهی به این نیروها ادامه می‌دهند.

وی گفت:

"این امکان وجود ندارد که ناتو عملیات جنگی را در افغانستان دوباره آغاز کند. ما به آموزش و مشوره دهی به نیروهای افغان و حمایت از آنان ادامه خواهیم داد. آنان توانا و مسلکی ثابت شده‌اند. آنان از قبل مسئولیت تأمین امنیت کشور‌شان را به عهده گرفته‌اند که این برای افغانان و ناتو بسیار خوب است. ما به یاری رساندن به آنان در بخش‌های آموزش و مشوره دهی و همچنان حمایت مالی ادامه خواهیم داد."

یک روز پیش ازین سخنان منشی عمومی ناتو، جنرال جوزف دانفورد لوی درستیز قوای مسلح امریکا گفت، رهبران کشور‌های عضو ناتو از وضعیت افغانستان آگاه استند و می‌خواهند تلفات نیروهای افغان را کاهش بدهند.

دانفورد افزود: "ناتو می‌خواهد به حدی نیروهای افغان را تقویت کند که این نیروها در مقایسه با طالبان امتیاز بزرگ داشته باشند."