حضرت علی: ۱۲ تبعه ایران عضو گروه داعش در افغانستان اند

پس از آن‌که روز گذشته پولیس ولایت ننگرهار از بازداشت یک تبعه ایرانی به اتهام عضویت داعش خبر داد، یک نماینده این ولایت در ولسی جرگه ادعا می‌کند که اتباع ایرانی اعضای داعش در ننگرهار تنها به یک نفر خلاصه نمی‌شود.

حضرت علی این عضو ولسی جرگه روز سه شنبه به رادیو آزادی ادعا کرد، شماری ایرانیان که در حال حاضر در میان اعضای داعش اند، تا ۱۲ نفر می‌رسند.

وی گفت:

"معلومات که من دارم در حال حاضر شاید ده یا دوازده نفر دیگر هم باشند در شینوار و اچین، در میان تشکیل خراسان داعش در ننگرهار تعداد ایرانیان از صد نفر بالا بود اما حالی نمی‌دانم که این افراد کجا رفتند اما معلومات که من دارم در حال حاضر همین ده یا دوازده نفر ایرانی در میان داعش اند."

این عضو ولسی جرگه مشخص نساخت که اطلاعاتش در این باره بر اساس کدام اسناد و مدارک است.

اما یک روز پیش مسئولان امنیتی ولایت ننگرهار مردی را به رسانه‌ها نشان دادند که به اتهام دست داشتن با گروه داعش از ولسوالی ده بالای این ولایت، بازداشت شده‌است.

"مادر همه بمب‌ها" بزرگترین بمب غیر هسته‌یی امریکا

ننگرهار در شرق افغانستان شاهد حضور بیشتر جنگجویان داعش بوده‌است، جنگجویان که اخیراً حتی آماج بزرگترین بمب غیر هسته‌یی اردوی ایالات متحده امریکا قرار گرفتند.

در این رویداد، نزدیک به ۱۰۰ داعشی کشته شدند و شماری از پایگاه‌های مهم‌شان از بین رفتند.

بر اساس اطلاعات وزارت دفاع، داعش در افغانستان شکست خورده و به دنبال عملیات‌های نظامیان افغان، شمار افراد این گروه از سه هزار به کمتر از یک هزار کاهش یافته‌است.

اما این اولین باری است که پولیس ولایت ننگرهار از بازداشت یک تبعه ایرانی در میان داعشیان خبر می‌دهد.

وزارت امور داخله این‌ کشور از شمار دقیق اتباع ایرانی در میان داعشیان چیزی نمی‌گوید، اما گفته‌است بررسی‌ها در باره این‌که این تبعه ایرانی چگونه به گروه داعش جذب شده، آغاز شده‌است.

نجیب دانش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخله

نجیب دانش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخله می‌گوید:

"در پیوند به دستگیری کسی که خود را شهروند ایران معرفی کرده، تحقیقات را آغاز کرده‌ایم که به گروه‌های تروریستی پیوند دارد یا نه؟ تروریست، تروریست است از هر کشوری که باشد."

سفارت ایران در کابل تا حال به‌گونه رسمی در این باره ابراز نظر نکرده‌است.

اما یک منبع در این سفارت که نخواست نام‌اش ذکر شود، روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت، آنان منتظر پایان بررسی‌های حکومت افغانستان در این مورد اند.

گزارش: نصرت پارسا