پیشرفت‌ها و نارسایی‌ها در سکتور صحت افغانستان!

بانک جهانی نتایج بررسی چندین ساله در مورد عرضه خدمات صحی در افغانستان را ارائه کرد.

بانک جهانی می‌گوید که بررسی این بانک نشان می‌دهد که میزان مرگ و میر اطفال زیر سن ۵ سال در افغانستان از ۱۳۷ طفل در هر یک هزار ولادت زنده در سال ۲۰۰۲ به ۵۵ طفل در سال ۲۰۱۶ کاهش یافته‌است.

این بانک در یک اعلامیه همچنان گفت، ولادت‌ها توسط کارمندان مسلکی صحی در افغانستان از ۱۴.۳ درصد به ۵۸ درصد در زمان مشابه افزایش یافته‌است.

این بررسی در خصوص عرضه خدمات صحی در افغانستان از سال ۲۰۰۲ میلادی الی سال ۲۰۱۷ از سوی متخصصین بانک جهانی و یک گروه مستقل پوهنتون تورنتو صورت گرفته‌است.

بانک جهانی می‌گوید که نتایج این بررسی را به روز پنجشنبه در یک نشست در ارگ ریاست جمهوری افغانستان که رئیس جمهور اشرف غنی نیز اشتراک داشت ارائه کرد.

داکتر تیموتی ایوانس مدیر ارشد بانک جهانی در بخش صحت، تغذی و نفوس هنگام اعلان این نتایج گفته‌است، دستآورد‌های سکتور صحت افغانستان چشمگیر است به خصوص در شرایطی که به گفته او این کشور در بیش از یک دهه با نا امنی رو به رو بوده‌است.

یافته‌های بانک جهانی نشان می‌دهد که تعداد مراکز صحی فعال در افغانستان تقریباً ۵ برابر افزایش یافته است و شمار کارکنان اناث درین مرکز‌ها نیز از ۲۲ درصد به ۸۷ درصد رسیده‌است.

به اساس بررسی این بانک، قرارداد‌های حکومت با سازمان‌های غیر دولتی برای عرضه خدمات صحی منجر به بهبود پوشش و کیفیت این خدمات حتی در ولایت‌های شده‌است که با تهدیدات بلند امنیتی مواجه اند.

بانک جهانی اما در ادامه می‌گوید که این بررسی یک سلسله چالش‌ها را نیز برملا کرده‌است.

در اعلامیۀ بانک جهانی آمده‌است که استفاده از شیوه‌های مصون در راستای تنظیم خانواده پایین بوده و این سبب افزایش نفوس خواهد شد و این‌کشور را در رسیدن به اهداف انکشاف اقتصادی باز خواهد داشت.

بررسی این بانک همچنان نشان می‌دهد که سوء تغذی هنوز هم یک مشکل جدی به حساب می‌آید.

بانک جهانی می‌گوید که این وضعیت بنابر کاهش میزان تغذیه طفل از شیر مادر و همچنان شیوه‌های نامناسب تغذیه، بدتر شده‌است.

این بانک در مورد میزان مرگ و میر مادران هنگام ولادت گفته است که درین خصوص ارقام ضد و نقیض وجود دارد.

اما افزوده‌است، درین مورد که این رقم در سطح بلند قرار دارد توافق کلی موجود است.

بانک جهانی می‌گوید که میزان بلند مرگ و میر مادران حین ولادت نمایانگر آن است که بعضی از مناطق افغانستان هنوز هم از خدمات صحی محروم اند.

به اساس بررسی این بانک، کیفیت خدمات در بسیاری از شفاخانه‌ها پایین خوانده شده‌است.

در همین حال وزارت صحت عامه افغانستان پلان ۵ ساله را ترتیب و به ریاست جمهوری ارائه کرده‌است.

در خبرنامه ارگ به نقل از داکتر فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه آمده‌است که این پلان در روشنایی موفقیت‌ها و نارسایی‌های سال‌های گذشته تهیه شده‌است.

وزیر صحت عامه افزوده‌است که علاوه بر نظارت از کیفیت دوا‌ها، روی بلند بردن کیفیت خدمات صحی سکتور خصوصی و شفاخانه‌های دولتی نیز توجه خواهد شد.