لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۵

فیروز: بیماری توبرکلوز تا سال ۲۰۳۰ در افغانستان از بین خواهد رفت


وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید تا سال ۲۰۳۰ میلادی بیماری توبرکلوز در کشور از بین خواهد رفت.

فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه این سخنان را روز یکشنبه هنگام امضای قرارداد کمک ۸.۶ میلیون دالری با سفیر جاپان در کابل بیان کرد.

آقای فیروز گفت از این کمک جاپان در بخش کنترول و تداوی بیماران توبرکلوز در افغانستان استفاده خواهد شد.

فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان
فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان

وی افزود:

" همان تعهدی را که به جامعه بین المللی داریم تعهد دولت افغانستان وزارت صحت عامه اینست که تا سال ۲۰۳۰ باید توبرکلوز در افغانستان کاملاً محو گردد این مسئله ارتباط می‌گیرد به این که ثبات و وضعیت اقتصادی خوب شود و در صورت خوب شدن تعهد و وعده ما اینست که انشالله تا سال ۲۰۳۰ توبرکلوز از بین خواهد رفت."

آقای فیروز اضافه کرد که سالانه در حدود ۱۵ هزار مبتلا به این مریضی جان شانرا از دست می‌دهند.

به اساس معلومات وزارت صحت عامه، قسمت بیشتر این کمک برای تدارک ادویه توبرکلوز به مصرف خواهد رسید و این ادویه در ولایات دور دست کشور قابل دسترس به مبتلایان این بیماری خواهد بود.

از سوی هم نماینده سازمان صحی جهان که در این نشست حضور داشت گفت، آنان همکاری شانرا با مردم و دولت افغانستان برای مقابله با توبرکلوز در این کشور ادامه می‌دهند.

گفته شده که این کمک در ادامه کمک ۵۸ میلیون دالری است که دولت جاپان از سال ۲۰۰۴ میلادی با افغانستان در بخش کنترول بیماری توبرکلوز انجام داده‌ است.

به اساس معلومات برنامه ملی کنترول توبرکلوز، در تمام کشور ۱۹۷۳ مرکز بخاطر تداوی مرض سل یا توبرکلوز وجود دارد که تمام خدمات این مراکز به گونه مجانی ارائه می‌شود.

از سوی هم سفیر جاچان در افغانستان نیز ابراز امیدواری می‌کند که با عملی شدن این پروژه از افزایش بیماری توبرکلوز در افغانستان جلوگیری و کاملاً محو گردد.

سوجی سوزاکا سفیر جاپان مقیم افغانستان می‌گوید:

" امروز جاپان با افغانستان بر علیه بیماری توبرکلوز با هم مبارزه می‌کنند جای افتخار است که به همکاری وزارت صحت عامه و سازمان صحی جهان بتوانیم این پروژه جدید ضد بیماری توبرکلوز را در افغانستان شروع نمائیم در این پروژه پیشرفته‌ترین دوای جدید جاپانی برای بیماران توبرکلوز بکار گرفته می‌شود."

سل یا توبرکلوز یک مرض ساری است و داکتران به کسانی که بیش از دو هفته سرفه دارند سفارش می‎‌کنند تا یکبار به مرکز صحی مراجعه کنند.

داکتران متخصص می‌گویند، این بیماری ناشی از هوای آلوده و دود بوده که تأثیر مستقیم بالای شش‎ها دارد و در برخی از کشور‌ها که محیط آلوده دارند، موارد بیشتر ابتلا به این مرض موجود می‌باشد که افغانستان نیز از جمله همین کشور‌ها می‌باشد.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG