شاروالی کابل کمپاین جلوگیری استفاده دخانیات را به راه می‎اندازد

شاروالی کابل می‎گوید کمپاینی را به هدف جلوگیری از استعمال دخانیات در محلات مختلف شهر کابل راه اندازی می‎کند.

در حالی‎که برخی از مناطق پر جمعیت به شمول پارک‎های تفریحی شهر کابل به محل استفاده یی دخانیات مبدل شده‎اند شاروالی کابل می‎گوید به اساس قانون منع استفاده از دخانیات در اماکن عمومی دست به این کمپاین میزند.

مسئولان شاروالی کابل روز سه شنبه به رادیو آزادی گفتند، این کمپاین به اساس قانون منع استفاده از تنباکو در اواسط هفته جاری در شش محل مشخص در کابل راه اندازی شده و در آینده گسترش پیدا می‎کند.

محمد ادریس توخی رئیس صحت محیطی و محیط زیست شاروالی کابل روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت، در مرحله نخست این برنامه در پوهنتون کابل، بازار کارته چهار، پارک شهر نو، لیسه نادریه و اطراف آنو در ده افغانان شهر کابل به اجرا گذاشته خواهد شد.

کابل

او افزود:

"این برنامه باید در تمام شهر تطبیق شود، اما حال تطبیق آن در تمام شهر مشکل است. اما فعلآ ما در شهر مناطقی را به شکل نمونه یی گرفتیم که اگر امسال بتوانیم آن را به گونه کامل تطبیق کنیم و در سال‎های آینده این برنامه را گسترده تر می‎سازیم و در سه سال آینده تمام شهر کابل عاری از دخانیات اعلام شود. شاروال کابل به ما هدایت داد تا پارک شهرنو را در اولویت قرار دهیم تا جلو معتادین هم گرفته شود."

پیش از این وزارت صحت عامه افغانستان گفته‎است که به اساس ارزیابی‎های این وزارت، استفاده از تنباکو در کشور افزایش یافته و به دلیل باز بودن سرحدات کشور، در کنار واردات قانونی تنباکو، مقدار زیاد آن به گونه قاچاق وارد کشور شده و این کار دسترسی به دخانیات را آسانتر ساخته‎است.

وزارت صحت عامه در اجرای این برنامه شاروالی کابل را همکاری می‎کند.

داکتر بشیر سروری مسئول دیپارتمنت کنترول تنباکو در وزارت صحت عامه به رادیو آزادی گفت، محلاتی که برای اجرای مرحله نخست این برنامه مشخص شده‎اند، محلاتی است که استفاده از دخانیات در آن بیشتر است.

وی افزود که پارک شهر نو به دلیل استفاده بیش از حد دخانیات و مواد مخدر در آن، حتی به محل تجمع معتادین مبدل شده‎است.

او افزود:

" ما بعضی اوقات در پارک‎ها دیدیم. پارک شهر نو به عوض آن که یک پارک باشد، بیشتر یک پارکی برای کشیدن چرس، سگرت و سایر دخانیات شده‎است و معتادین در آن تجمع کرده‎اند. پوهنتون کابل نیز محلی است که جوانان در آن شکار آلوده‎گی دخانیات می‎شوند و در لیسه نادریه نیز نوجوانان آسیب پذیرند، ما نیز همین سه نقطه را در محراق کار خود گرفتيم و در آینده پارک‎های دیگر را هم در نظر می‎گیریم."

شماری از معتادین در کابل

شهریان کابل نیز از این برنامه شاروالی کابل استقبال می‎کنند و می‎گویند، که در کنار دود وسایط و کارخانه ها در اطراف شهر، استعمال بیش از حد دخانیات در داخل شهر، محلات تفریحی و مراکز تعلیمی، محیط زیست را آلوده ساخته و منجر به امراض تنفسی در میان مردم شده است.

دوتن از آنان افزودند:

"این فرصت را باید ما به فال نیک بیگیریم، قانونی را که نافذ شده باید مراعت کنیم. یک فضای سالم برای افرادی که می‎خواهند فارغ از کار و درس ساعت خود را تیر بکنند، یک فضای سالم ایجاد شود و این فضا را باید ما با مواد مخدر آلوده نسازیم. "

" این پارک برای این نیست که در آن چرس و یا پودر بزنیم. بعضی ها به این پارک میاین هر آن کاری که از دست شان شود می‎کنند و چرس هم می‎زنند. از هم وطنان خود می‎خواهم که بگذارند فضای پارک ها پاک باشد."

قانون منع استفاده از دخانیات در اماکن عمومی در سال ۱۳۹۲ تصویب و توشیح گردید و بر اساس این قانون کسانی که موادات این قانونرا رعایت نکنند، ۳۰۰ افغانی جریمه نقدی خواهند شد.

بر بنیاد این قانون در کنار ممنوعیت، استفاده از دخانیات در اماکن عمومی و هوتل‎ها، تعرفه گمرکی بر سگرت وارد شده به کشور نیز پنجاه درصد افزایش یافته‎است.

راپور: مرسلين ارسلا