یوناما: از آغاز ۲۰۱۷ تا کنون ۱۶۶۲ ملکی افغان کشته و ۳۵۸۱ تن زخمی شده‎اند

سازمان ملل متحد می‎گوید، تلفات افراد ملکی در افغانستان در شش ماه اول سال روان میلادی در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته دو درصد افزایش یافته‎است.

در یک اعلامیه که روز دوشنبه از سوی یوناما یا دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان به نشر رسید، آمده‎است که از آغاز سال روان میلادی تا کنون ۱۶۶۲ فرد ملکی در افغانستان کشته و ۳۵۸۱ تن دیگر زخمی شده‎اند.

درین اعلامیه، نیروهای مخالف مسلح دولت مسئول چهل درصد این تلفات شناخته شده‎اند و گفته شده که بیشترین این تلفات در نتیجه جابجا شدن مواد انفجاری رخ داده‎است.

در اعلامیه آمده‎است که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته کشته و زخمی شدن زنان بیست سه درصد و از کودکان نه در صد افزایش یافته‎است.

کابل

از سوی هم گروه عدالت خواهی حفاظت از افراد ملکی روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، از سی و یکم ماه می تا اخیر ماه جون سال روان از جمله خونین ترین ماه‎ها در جریان ۱۵ سال گذشته در افغانستان بوده‎اند.

فهیم علیزاده یک عضو این گروپ می‎گوید، بیشتر این تلفات در ولایات کابل، هلمند و ننگرهار بوده‎است.

او افزود:

"به اساس ارقام این گروه از سی و یک ماه می تا پایان ماه جون سال روان میلادی ۲۴۹ فرد ملکی کشته و ۷۹۴ تن دیگر در سراسر کشور زخمی شده‎اند بر مبنای ارقام جمع آوری شده توسط گروه دادخواهی حفاظت از افراد ملکی این ماه طی ۱۵ سال اخیر از نظر تلفات ملکی ناشی از حملات مخالفین مسلح دولت بدترین ماه به ثبت رسیده‎است."

گروه دادخواهی حفاظت از افراد ملکی از حکومت می‎خواهند تا هر چه زودتر پالیسی کاهش تلفات افراد ملکی را تهیه و عملی کند تا از تلفات افراد ملکی جلوگیری شود.

مرتضوی: "هماهنگی منظم میان نیروهای امنیتی افغان و بین‎المللی بوجود آمده چیزی‎که در گذشته وجود نداشت.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهور در صحبت با رادیو آزادی گفت، در هماهنگی میان نیروهای امنیتی افغان و بین المللی تلفات افراد ملکی در کشور کاهش یافته‎است.

او افزود:

"هماهنگی منظم میان نیروهای امنیتی افغان و بین‎المللی بوجود آمده چیزی‎که در گذشته وجود نداشت فعلاً از این لحاظ تلفات جلوگیری شده‎است و پلان چهار ساله امنیتی را که داریم خود آن پلان کمک می‎کند که ما از یک طرف جنگ بشکل درست مدیریت کنیم و از طرف دیگر هماهنگی‎ها را بیشتر سازیم چون در به همان اندازه که هماهنگی باشد جنگ درست پیش می‎رود و از تلفات افراد ملکی جلوگیری می‎شود."

گروه دادخواهی حفاظت از افراد ملکی و سازمان ملل از مخالفین مسلح دولت نیز می‎خواهند تا از حملات انتحاری در مناطق مزدحم و ملکی مانند مساجد، شفاخانه‎ها، مکاتب و شرکت‎های بازسازی جدا خوداری نمایند.

فرشته ندا