انتقاد مک‌کین از زمانگیر شدن اعلام استراتژی جدید امریکا برای افغانستان!

جان مک‌کین رئیس کمیته خدمات نظامی سنای امریکا

جان مک‌کین رئیس کمیته خدمات نظامی سنای امریکا اداره دونالد ترمپ را مورد انتقاد قرار داد و گفت، شش ماه از حکومت به رهبری رئیس جمهور ترمپ می‌گذرد، اما تا اکنون ایالات متحده یک استراتژی موفقیت‌آمیز را برای افغانستان روی دست ندارد.

این سناتور جمهوری‌خواه روز دوشنبه در یک اعلامیه گفت، زمانی‌که مجلس سنای امریکا "قانون موسوم به صلاحیت دفاع ملی" را در ماه سپتمبر روی دست گرفت، او تعدیلی را بر اساس توصیه شماری از بهترین رهبران نظامی کشورش، به هدف دستیابی به منافع ملی امریکا در افغانستان پیشنهاد خواهد کرد.

این اظهارات آقای مک‌کین در حالی صورت می‌گیرند که اداره دونالد ترمپ حدود دو ماه پیش گفت که استراتژی جدیدش را برای افغانستان تا نیمه ماه جولای اعلام خواهد کرد.

اما پس از پایان این ضرب‌الاجل، جنرال جیمز متیس وزیر دفاع امریکا گفت، استراتژی جدید کشورش برای افغانستان هنوز هم زیر غور قرار دارد و نهایی نشده‌است.

  • یکی از پرسش‌های اساسی این است که چرا اعلام استراتژی جدید امریکا برای افغانستان این قدر زمانگیر شده و چه چیزهای مانع اعلام این استراتژی تا اکنون شده‌است؟

عمر صمد کارشناس مسایل سیاسی در ایالات متحده در پاسخ می‌گوید:

"چند عامل وجود دارد، موجودیت بعضی کشمکش‌ها در درون نظام تصمیم گیرنده امریکا که تضادهای فکری در مورد افغانستان را نشان می‌دهد و یا ممکن کدام صدای رسا در امریکا به‌خاطر قطع روابط، بیرون کشیدن تمامی نیروها و یا قطع کمک‌ها برای افغانستان در داخل امریکا بیرون نشده که این یک خبر خوب برای افغانستان است."

سناتور جان مک‌کین در اعلامیۀ خود در انتقاد از کارکرد ادارۀ بارک اوباما رئیس جمهور پیشین امریکا گفته‌است، استراتژی هشت ساله "جلوگیری از شکست" در افغانستان به قیمت زندگی افراد و پول امریکا تمام شد.

ادارۀ امریکا به رهبری دونالد ترمپ اعزام نیروهای تازه نفس را به افغانستان در استراتژی جدید خود زیر غور دارد.

در حال حاضر ۸۴۰۰ سرباز امریکایی در افغانستان مستقر اند و انتظار می‌رود که اداره دونالد ترمپ بین سه تا پنج هزار سرباز اضافی را به افغانستان بفرستد که به‌گفته مقام‌های امریکایی در بخش‌های آموزش و مشوره‌دهی، نیروهای امنیتی افغان را همکاری خواهند کرد.