لوی سارنوالی افغانستان حکم تحقیق رویداد میرزا اولنگ را صادر کرده‌است

رویداد تکان دهنده اخیر در منطقه میرزا اولنگ ولایت سرپل لوی سارنوالی افغانستان را واداشت تا بررسی جدی را در مورد چگونگی وقوع این حادثه آغاز کند.

لوی سارنوالی افغانستان می‎گوید که حکم تحقیقات جدی در خصوص حادثه اخیر منطقه میرزا اولنگ ولایت سرپل صادر شده‎است.

فرید حمیدی لوی سارنوال افغانستان روز پنجشنبه در نشست مبارزه با فساد در نهادهای امنیتی و دفاعی گفت که قتل مردم در منطقه میرزا اولنگ ولسوالی صیاد یک رویداد تکان دهنده‎است.

حمیدی روز پنجشنبه در نشست مبارزه با فساد در نهادهای امنیتی و دفاعی این کشور در کابل گفت که علایم جنایت علیه بشریت در رویداد میرزا اولنگ دیده می‎شوند.

فرید حمیدی لوی سارنوال افغانستان

وی می‎گیود که تحقیقات همه جانبه و عادلانه درین باره صورت می‎گیرد:

" در خصوص واقعه قریه میرزا اولنگ من و همکارانم آغاز تحقیقات گسترده، جدی و دقیق را اعلام می‎کنیم.

گزارش‎ها و معلومات اولیه نشان می‎دهند که عناصر جنایت علیه بشریت در آن وجود دارند و یکی از جرایم جدی بین المللی است که شامل محکمه بین المللی نیز می‎شود.

اما صلاحیت اولی رسیده‎گی به آن از محاکم و نهادهای عدلی و قضایی دولت جمهوری اسلامی افغانستان است."

مخالفان مسلح دولت روز شنبه منطقه میرزا اولنگ ولسوالی صیاد ولایت سرپل را سقوط دادند و بیش از پنجا تن را در این منطقه به قتل رساندند.

طالبان مسلح دست داشتن درین کشتار را رد کرده‎اند.

مقامات محلی گفته‎اند که حدود پنجصد خانواده نیز در این منطقه بیجا شده و با وضعیت جدی رو به رو گردیده‎اند.

درین حال عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه نیز در این نشست گفت که برخلاف توقع در جلوگیری از کشتار مردم در ولایت سرپل دولت نیز کوتاهی کرده‎است.

درین حال کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‎گوید که از اقدام لوی سارنوالی در زمینه تحقیق قضیه جنایت ضد بشری در منطقه میرزا اولنگ ستایش می‎کند.

نیروهای افغان هنگام عملیات پسگیری میرزا اولنگ

موسی محمودی رئیس اجرائی این کمیسیون در صحبت با رادیو آزادی ابراز امیدواری کرد که نتایج این تحقیقات به فرهنگ معافیت در افغانستان نقطه پایان بگذارد.

او افزود:

"ما امیدوار هستیم که هدایت لوی سارنوالی صاحب مورد اجرا قرار گرفته و نتایج و اثرات مثبت آن برای ختم فرهنگ معافیت و برای به محاکمه کشانیدن عاملان نقض حقوق بشر در کشور بینجامد.

تا ما پس از این شاهد خشونت و قتل عام مردم ملکی و جنایات ضد بشری و جنایات جنگی در این کشور نباشیم."

آقای محمودی گفت که کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز در مورد رویداد قتل عام منطقه میرزا اولنگ ولایت سرپل تحقیقات ابتدایی اش را تکمیل کرده‎است اما در این زمینه جزئیات بیشتر ارائه نکرد.

از سوی هم کبیر رنجبر کارشناس مسایل حقوقی می‎گوید، افرادی‎که در جلوگیری از حادثه قتل عام منطقه میرزا اولنگ غفلت کرده‎اند باید مجازات شوند.

سرپل در سال جاری به یکی از ولایات نا امن افغانستان مبدل شده و حتی چند ولسوالی آن چندین بار از سوی نیروهای امنیتی افغان و مخالفان مسلح دولت دست به دست شده‎است.

مقامات امنیتی افغان گفته‎اند که نیروهای امنیتی بیشتر به ولسوالی صیاد ولایت سرپل رفته اند و بزودی عملیات پس گیری منطقه میرزا اولنگ آغاز خواهد شد.

نسیم شفق