وزارت مالیه: عواید امسال نسبت به سال گذشته ۱۵درصد افزایش خواهد داشت

وزارت مالیه افغانستان می‌گوید، مالیات جمع آوری شده شش ماه نخست سال‌جاری خورشیدی نشان می‌دهد که عواید سال‌جاری در مقایسه با سال گذشته ۱۵درصد افزایش خواهد داشت.

نجیب الله وردک معین عواید و گمرکات این وزارت روز یکشنبه به خبرنگاران گفت که قرار است تا پایان سال‌جاری خورشیدی، ۱۵۳ میلیارد افغانی از مالیه دهندگان متوسط و کوچک و گمرکات جمع آوری گردد.

وی افزود:

"هدفی که برای سال مالی ۱۳۹۶تعیین شده‌است ۱۵۳میلیارد افغانی است که این مقدار نظر به سال گذشته ۱۵درصد افزایش را نشان می‌دهد سال قبل هدف ما ۱۳۲میلیارد افغانی بود خوشبختانه سال گذشته هم ما از هدف تعیین شده بلند رفته بودیم شش ماه اول سال‌جاری در مقایسه با سال گذشته ۹.۷درصد افزایش را نشان می‌دهد."

آقای وردک علت افزایش در مالیات را تطبیق برنامه‌های اصلاحی، بلند رفتن ظرفیت‌ها، ایجاد پالیسی‌های معیاری و شفافیت در بخش‌های مالیاتی عنوان کرد.

مسئولین وزارت مالیه نپرداختن مالیه تعیین شده از سوی برخی مالیه دهندگان را یکی از مشکلات عمده در راستای جمع آوری مالیات یاد کردند.

اما آگاهان اقتصادی می‌گویند که تنها جمع آوری عواید از مردم اصول مالیه حقیقی نیست بلکه به گفته آنان، حکومت باید سهولت‌های را به آنان ایجاد نماید که مالیه دهندگان بگونه داوطلب به پرداخت مالیه حاضر شوند.

سید قیاس سعیدی یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت:

"خدماتی را که حکومت انجام می‌دهد منحیث مسئول با مردم تعهد دارد که باید امنیت آنان را تأمین کند سهولت‌ها را ایجاد کند کلینیک‌ها و زیربنا بسازد جان و مال‌ شان را محفوظ نگهدارد این همه از تعهدات حکومت است که با مردم‌اش دارد."

آقای سعیدی می‌گوید، فساد اداری یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند روی افزایش عواید تأثیرات منفی داشته باشد.

اما وزارت مالیه افغانستان می‌گوید با تطبیق پالیسی‌های جدید از سوی این وزارت مشکلات در بخش جمع آوری عواید از میان برداشته خواهند شد.

آرزو غیاثی