ادای نماز عید قربان در ارگ و پیام اشرف غنی به پاکستان و طالبان!

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

رئیس جمهور غنی می‌گوید که به گفت‌وگو‌های همه جانبه سیاسی با پاکستان آمادگی دارد.

رئیس جمهور غنی می‌گوید که افغان‌ها در نتیجه یک سیاست خارجی موفق، به نقطه‌ای رسیده که آرزو‌های ۴۰ سال گذشته‌اش عملی می‌شود.

آقای غنی پس از ادای نماز عید سعید اضحی در ارگ بالای پاکستان صدا زد که حکومت افغانستان در چوکات منطق و استدلال آمادگی مذاکرات همه جانبه سیاسی با آن کشور را دارد.

رئیس جمهور غنی گفت:

"از این‌جا نخست به پاکستان پیام می‌دهم که ما آمادگی مذاکرات همه جانبه سیاسی را داریم، صلح با پاکستان در اجندای ملی ماست، باید به همه ثابت شده باشد که کسی این‌کشور را به زور مجبور ساخته نمی‌تواند، اما ما در چوکات منطق و استدلال برای تأمین امنیت منطقه هر اقدامی کرده می‌توانیم."

آقای غنی همچنان گفت که افغانستان منابع طبیعی زیادی دارد و برای استفاده از آن نیاز است که در منطقه امنیت تأمین شود.

دینگ شیجون نماینده خاص چین برای افغانستان و پاکستان در دیدار با مقام‌های افغان پیشنهاد کرده که کشور‌ اش می‌تواند نقش سازنده در بهتر شدن روابط میان کابل و اسلام را ایفا کند.

افغانستان همواره ادعا کرده که مخالفین مسلح دولت در پاکستان مراکز آموزشی و پناهگاه دارند و از سوی آن‌کشور حمایت می‌شوند اما پاکستان این ادعا را بار‌ها رد کرده و این مسئله سبب تیره‌گی روابط میان دو کشور شده‌است.

از سوی هم محمد اشرف غنی مانند گذشته بار دیگر به مخالفین مسلح دولت خطاب کرد که اگر افغان هستند باید به پروسه صلح یکجا شوند.

وی افزود:

"مخالفین مسلح دولت باید انتخاب کنند، اگر افغان هستند و شیر یک مادر افغان را خورده‌اند، من برای شان دست صلح را پیش می‌کنم زیرا صلح راه خدا و سنت محمد "ص" است که ما باید در پی صلح باشیم."

Your browser doesn’t support HTML5

ادای نماز عید قربان در ارگ و پیام اشرف غنی به پاکستان و طالبان!

از سوی هم طالبان مسلح در پیام عیدی‌شان مانع بزرگ فراه راه روند صلح با حکومت افغانستان را حضور نیرو‌های خارجی در این کشور خوانده‌اند.

آقای غنی به شیعه‌ها و سنی‌ها سفارش کرد که به مساجد و تکایای یکدیگر بروند تا وحدت ملی و مذهبی تمثیل شود.

این در حالیست که گروه داعش چندین بار بالای مساجد و تکایای اهل تشیع در افغانستان حملات مرگبار را انجام داده‌است و در آخرین مورد در نتیجه حمله این گروه بالای مسجد امام زمان در منطقۀ قلعه نجارهای شهر کابل به گفته مقامات وزارت داخله ۲۸ تن کشته و بیش از ۵۰ تن دیگر زخم برداشتند.

محمد اشرف غنی گفت که حمله بالای اماکن مقدس، حمله بالای تمام افغان هاست و این کار خوارج است و باید از سوی تمام افغان‌ها تقبیح شود.

نورالله شایان