ارگ: اظهارات اخیر ختک ادعای کابل در قبال پاکستان را ثابت می‌سازد

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید اظهار نظرهای سیاست مداران پاکستانی ثبوت آشکار از ادعای افغانستان در پیوند به حمایت تروریزم از سوی پاکستان است.

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، فشارهای منطقه و جهان به هدف دست برداشتن پاکستان از حمایت تروریستان بر این کشور بیشتر شده می‌رود.

دواخان مینه‌پال معاون سخنگوی رئیس جمهور در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید که استراتژی تازه واشنگتن، موضع کشورهای عضو بریکس و اظهار نظر افراسیاب ختک سیاست مدار پاکستانی ادعای افغانستان را که پیوسته گفته‌است پاکستان از تروریزم حمایت می‌کند را ثابت می‌سازد.

دوا خان مینه پال

​او می‌گوید:

"استراتژی امریکا و واکنش نشست بریکس ادعای را از سوی افغانستان ثابت می‌سازد که بارها گفته‌است پاکستان از هراس افگنی حمایت می‌کند، ما باور داریم تا هنگام‌که پاکستان به حمایت از تروریستان ادامه دهد، منطقه و جهان به ثبات دست نخواهد یافت."

آقای مینه‌پال می‌گوید کشورهای جهان به این نتیجه رسیده‌اند که برای تأمین ثبات در منطقه نیاز است تا پاکستان از حمایت تروریزم دست بردارد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌گردد که افراسیاب ختک یک رهبر مهم حزب عوامی نشنل در خیبر پشتونخوا و عضو پیشین سنای آن‌کشور گفته‌است کارخانه تولید تندروان در پاکستان تا کنون فعال است و برای نابودی این گروه در پاکستان اراده وجود ندارد.

پیش از این دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا هنگام اعلام استراتژی تازه‌اش برای افغانستان گفته‌است که طالبان در پاکستان پناهگاه‌های امن دارند و از آن‌جا منافع امریکا را در افغانستان هدف قرار می‌دهد.

از سوی دیگر هفته گذشته نیز به شمول چین و روسیه کشورهای عضو بریکس برای نخستین بار گروه‌های را که در پاکستان موجود استند را تروریستان خوانده اند و گفته اند که این گروه‌ها تهدید مشترک برای منطقه استند.

در اعلامیه کشورهای عضو بریکس از جیش محمد و لشکر طبیه که در پاکستان مراکز آموزش هراس افگنی دارد نیز نام برده شده‌است.

اما پاکستان این ادعاها را رد کرده‌است و گفته‌است که خود قربانی تروریزم است و در مبارزه با تروریزم هزاران تن در این کشور کشته شده‌اند.

اما پرسش اینجاست که با این همه فشارها بر پاکستان آیا این کشور از حمایت تروریزم دست بردار خواهد بود و یا نه؟

اسلام آباد

در این باره نظر حاجی سید داوود یکی از کارشناسان سیاسی را پرسیده‌ایم.

او گفت:

"اگر امریکایی‌ها به عملی سازی استراتژی جدید شان متعهد باشند و حکومت افغانستان برای حکومتداری خوب و اصلاحات کار کند، در این صورت برای پاکستان نیز راه دیگری نخواهد ماند مگر این‌که مجبور شود تا پالسی خود را بازنگری کند و برای صلح و ثبات کار کند."

آقای داوود می‌گوید حکومت افغانستان برای بهره گیری از فرصتی که برایش فراهم شده‌است باید روابط سیاسی و تجارتی‌اش را با کشورها گسترش دهد و در کنار آن، با فساد مبارزه کند و برای حکومتداری خوب کار کند.

گزارش: نظیفه محبوبی