زاخیلوال: تشویش پاکستان در پیوند به روابط کابل با دهلی جدید بی‌بنیاد است

سفیر افغانستان در اسلام آباد می‌گوید، در روابط میان کابل و دهلی جدید چنان چیزی وجود ندارد تا پاکستان نگران آن باشد.

عمر زاخیلوال که شام دیروز با رادیو آزادی صحبت می‌کرد گفت، حکومت افغانستان به هر نگرانی پاکستان می‌تواند پاسخ دهد. به گفته وی، تشویش پاکستان از این بابت بی‌بنیاد بوده، روی اسناد مؤثق استوار نیست.

وی افزود:

"در روابط افغانستان و هندوستان چیزی پنهان باقی مانده نمی‌تواند. اگر این بهانۀ بر حمایت پاکستان از گروه‌های مخالف مسلح حکومت افغانستان باشد، ما آماده هستیم تا به آن پاسخ دهیم."

رئیس جمهور امریکا در اواخر ماه اگست استراتژی خود در بارۀ افغانستان و آسیای جنوبی را اعلان کرد و از هند خواست تا پروژه‌های اقتصادی خود در افغانستان را افزایش داده و با سرمایه گذاری در آن‌کشور در تأمین صلح و ثبات کمک کند.

صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان با همتای هندی اش سوشما سواراج در دهلی جدید

بر اساس گزارش‌ها، حکومت هند تا سال ۲۰۲۰ میلادی به ارزش ۳ ملیارد دالر در افغانستان سرمایه گذاری می‌کند.

حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان در ادامه صحبت خود با رادیو آزادی یک بار دیگر تأکید کرد که تأمین روابط با هر کشور دیگر حق افغانستان بوده و هیچ کشور نباید اعتراض کند.

سفیر افغانستان در اسلام آباد افزود، روابط کابل با دهلی جدید، طوری به نظر نمی‌رسد که نگرانی‌های به بار آورد، که گویا با تلاش‌های به انزوا کشاندن پاکستان ارتباط داشته باشد.

حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان

سفیر افغانستان در اسلام آباد، به پاکستان پیشنهاد کرد که به روابط افغانستان با هند با دیده مثبت بنگرد و اطمینان داد که شراکت افغانستان با هند به ضرر پاکستان نیست.

عمر زاخیلوال که دیروز در یک مرکز تحقیقاتی در اسلام آباد صحبت می‌کرد افزود، افغانستان باید اطمینان دهد که گروه افراطی مانند تحریک طالبان از قلمرو آن، به پاکستان ضرر نمی‌رساند و پاکستان هم باید گروه مانند شبکه حقانی را اجازه ندهد تا حملاتی را بر کابل و دیگر نقاط افغانستان انجام دهد.